7 saker att tänka på när du annonserar på Facebook

Igår satt jag hemma i soffan och pratade i mobilen med Tomas Öberg (som är medlem här) och vi kom in på Facebookannonsering. Tomas är mycket, mycket duktigt på att annonsera på Facebook.

Han har gått från 0 kr i till 100 000 kr i intäkter per månad. Tomas säljer två böcker som han själv skrivit och som han publicerar på eget förlag. Jag frågade Tomas vilka som var de 7 viktigaste sakerna att tänka på när det gäller annonsering på Facebook. Här är hans tips:

1. Målgrupp, budskap och kundpsykologi
När det gäller att hitta rätt målgrupp har Facebook många alternativ du kan välja mellan. Till exempel, plats, ålder, kön och mycket annat. Det är därför viktigt att du definierar din målgrupp ordentligt. För om du har valt fel målgrupp spelar det ingen roll hur bra budskap eller hur snygg och säljande din annons är. Du kommer inte att få bra resultat.
Nästa steg är att fundera ut vad du ska annonsera. Det är inte säkert att du ska annonsera dina produkter och tjänster på en gång. Istället kan det, i vissa fall, vara bra att annonsera något som din potentiella kund kan tänkas vara intresserad av.

Låt oss säga att du säljer diskmaskiner. Istället för att göra reklam för dina diskmaskiner kan det vara en idé att annonsera en artikel som heter, “5 tips för dig som funderar på att köpa diskmaskin”. Folk gillar i allmänhet inte reklam.

Men tips om något man är intresserad av brukar gå hem eftersom du hjälper din potentiella målgrupp. Du ger något, vilket är en effektiv strategi när du vill få någon att köpa. Naturligtvis ska du även göra reklam för dina diskmaskiner på samma sida så att de som läst artikeln kan kika på vad du har att erbjuda. På så vis fångar du även in dem med din pixel och får möjligheten att annonsera mot dem igen, men mer om det längre ned i artikeln.

Ditt budskap, med andra ord; vad du skriver i annonsen är också oerhört viktigt. Du måste fånga din målgrupps intresse med bara några få ord. Copywriting är ett ämne för sig så det hinner vi inte gå in på här.

2. Analys
När du fått fart på annonserna är det dags att analysera. Hur många har klickat på annonsen? Hur många har köpt dina produkter? Varifrån har de klickat? vart har dem klickat ifrån?  Hur mycket kostar varje klick men framförallt köp? Hur stor % av de som klickade konverterade och blev kunder? Kan du göra annonserna lönsamma med den kostnaden? Här har du lite att fundera på. Om du har en hög klickkostnad så kanske du tänker att annonserna är för dyra. Men så behöver det inte vara. Du kan enkelt ändra i till exempel målgruppsurvalet eller annonsen och på så sätt få ner kostnaden. Om du märker att få köper från mobilen kan du ta bort den och sänka kostnaden.

3. Städa, utveckla och förbättra
Du kommer snabbt märka vilka annonser som funkar och vilka som inte presterar som du vill. Då tar du helt enkelt bort de annonser som inte funkar och skapar nya. En annan sak du ska göra är att försöka förbättra annonserna som redan funkar.  Skriv en ny rubrik och prova den mot rubriken som redan funkar. Och så vidare. Prova lång text mot kort text. Och så vidare.

4. Testa, testa och testa igen
Själva nyckeln till att lyckas med din annonsering är att du testar nya saker i dina annonser så mycket som möjligt. Nöj dig aldrig med resultatet utan testa hela tiden nya annonser mot de som redan fungerar. Testa en helt ny vinkling på annonsen. Testa nya erbjudanden. Testa en ny landningssida. Testa en ny bild och så vidare.

5. Facebookpixel och återannonsering
För att du ska få din Facebookannonsering att fungera måste du ha en Facebookpixel på din hemsida. Och du måste placera den rätt annars kommer vissa saker inte fungera. När du fått igång annonseringen och har minst en annons som fungerar är det dags att tänka på återannonsering (retargeting), vilket innebär att du fortsätter att visa dina annonser för de personer som till exempel klickat på annonsen tidigare eller varit inne på din sida eller tittat på någon av dina videos. På så vis får du fler som köper eftersom de flesta inte köper första gången de klickar på en annons.

6. Rätt typ av kampanj för rätt syfte
Du kan skapa olika typer av kampanjer på facebook. Klick, konverteringar, antal videotittningar, antal gånger annonsen dyker upp i din målgrupps flöde är några exempel. När du skapat din kampanj får du välja målgrupp för att sedan skapa själva annonsen. Det är oerhört viktigt att lära dig att skapa rätt kampanj för rätt syfte. Om du enbart vill synas till en billig peng kan en tävling fungera superbra tillsammans med återannonsering som är en konverterings kampanj. Om du vill ha direktköp på en billigare produkt kan konverteringar vara ett bra val.

7. Tänk dig att du skapar en “säljtratt” i Facebook

Låt oss gå tillbaka till exemplet med diskmaskinen.

Steg 1. Du skriver ett inlägg på din Facebooksida eller hemsida “5 saker du ska tänka på innan du köper en diskmaskin”

Du skapar sedan en annons som visar den för dina potentiella kunder. Med hjälp av pixeln kommer du kunna återannonsera mot dem som läst artikeln. Då har dem klivit förbi steg ett och in i steg två.  Dessa personer, alltså de som du återannonserar mot blir uteslutna från steg ett, alltså de kommer inte att se annonsen, “5 saker du ska tänka på innan du köper en diskmaskin” igen.

Steg 2. Du skapar en återannonseringsannons.

Du kan till exempel:

– Visa några av de diskmaskiner som säljer bäst
– Visa massor av nöjda kunder
– Göra båda delarna

– Göra båda delarna plus berätta att du varit med i media

Poängen är att nästa gång de loggar in på Facebook så ska de se något nytt från dig. De känner redan till dig då de har läst artikeln. Och i det här steget är det en del som köper.

Steg 3. Samma process igen.

Du återannonserar mot steg två och utesluter dem som köpt i steg ett och två. Nu är det dags att skapa ett erbjudande som får dem att slå till nu, till exempel: “Beställ idag så får du 10 % rabatt och fri frakt.

Okej – nu har du en steg-för-steg-process för att skapa framgångsrika Facebookannonser. Men Tomas och jag är inte klara här.

Tomas har nämligen gjort en video där han avslöjar ytterligare hemligheter om hur du lyckas med annonsering på Facebook.

Håll utkik i mailen. Du kommer att få en länk till videon.

 

About the Author krillemaxe

Leave a Comment: