Att ge bort något gratis är i många fall en smart idé för att skaffa nya kunder.

Vi ska titta på ett fiktivt exempel. Låt oss säga att du älskar tennis och att du bestämt dig för att bygga en tennisanläggning mitt i en av Sveriges storstäder.

Du vet att du kommer att lyckas för att du har själv försökt att få tag på tennistider och det är i princip omöjligt.

Nu har du tröttnat och byggt din egen anläggning. Och du har spenderat åtskilliga miljoner på hela bygget.

Fem tennisplaner, en swimmingpool, ett spelrum och dessutom en schysst restaurang med utegrill på sommaren. Nu är allt äntligen klart! Ett problem bara: Du har inga kunder.
Vad ska du göra för att så snabbt som möjligt fylla de fem tennisplanerna, spelrummet, poolen och restaurangen?

Så här skulle jag göra:

Under en månad skulle jag annonsera i en lokaltidning:

GRATIS TENNISLEKTIONER.

HYR TENNISPLAN GRATIS.

GRATIS GRILL OCH POOLPARTY – ÄT SÅ MYCKET DU VILL!

Vad tror du skulle hända? Här är min vilda gissning:

Stället skulle vara fullpackat under den första månaden. Och jo, jag vet att det här kommer att kosta mig åtskilliga tusen under månad ett. Men hur många betalande kunder tror du att jag har efter den första månaden? Ganska många skulle jag tro.

Och om jag har estimerat vad varje kund kan vara värd så kan det vara en risk värd att ta. Det finns flera fördelar med att låta folk prova gratis.

För det första tar du all ekonomisk risk, vilket folk gillar.

För det andra får du många som provar och förhoppningsvis tycker om det du erbjuder. Och om de gör det så kommer de antagligen att bli betalande kunder.

För det tredje så köper folk även om du ger bort något gratis, ibland mer än vad de skulle ha gjort om de bara snubblade in på ditt företag. Till exempel så bjöd en nyöppnad restaurang på maten mellan 17.00–19.00. Det enda du behövde betala för var drycken. Och när maten var gratis så köpte folk mycket mer öl och vin än vad de brukade göra till middagen.

Läs vidare om hur du kan använda “gratis” för att få fler kunder …

Om du vet vad dina kunder är värda för dig så blir all marknadsföring mycket lättare. Låt oss säga att det kostar 200 kr att boka en tennistid och att de bästa kunderna bokar två timmar varje vecka, vilket blir 400 kr X 52 veckor = 20 800 kr per år. Om vi lägger till tennislektioner, bollar, kläder, lunch, middagar etc., så blir summan naturligtvis ännu högre.

Om summan är 10 400 kr (20 800/2) per person tycker du då att vi hade råd att bjuda på allt gratis den första månaden?

Fundera lite på det. Och fundera lite på vad du skulle kunna erbjuda gratis för att attrahera nya kunder. Inget, säger du?

Skojar du? Klart du kan. Här är några fler exempel:

Om du äger en restaurang så kan du ge bort en lunch gratis.

Om du äger en hårsalong så kan du ge bort en klippning gratis.

Om du är revisor så kan du ge bort en 30 minuters konsultation gratis.

Här är fler exempel:

Mäklare: Gratis rapport, ”7 saker att tänka på innan du säljer din bostad”

Mataffär: Kupong för gratis mjölk

Klädbutik: Värdekupong på 100 kr, 200 kr eller 500 kr eller annan summa som funkar för att få folk in i butiken.

Sminkbutik: Gratis sminkning plus gratis rådgivning

IT-konsult: Gratis rådgivning

Möbelaffär: Gratis rapport: ”5 tips för att få ett personligt hem”

Och så vidare …

Lyssna: Vem som helst kan använda den här ”gratis” metoden.

Jag gör det. På min sajt ger jag bort en specialrapport som heter, ”Hur du blir en kundmagnet”. Jag kör gratis webinarier där jag ger bort värdefull kunskap. Jag ger alltid bort information gratis till prospekts. Varför? Enkelt!

Därför att många blir betalande kunder efter att de provat gratis materialet.

Vad du egentligen gör är att du ”köper” nya kunder.

Att ”köpa” nya kunder med ett oemotståndligt erbjudande funkar nästan alltid riktigt, riktigt bra. Den enda gången det inte funkar är om du har ett oattraktivt erbjudande eller om du riktar dig mot fel personer.

Människor är vanedjur. Vi fortsätter att göra affärer med samma företag år efter år därför att det är bekvämt. För att få någon att bryta sina vanor och prova ett annat företag så måste du ge dem starka skäl att prova dig och ditt företag. Det är därför som ”GRATIS” är så effektivt.

Det är ett riskfritt sätt för dem att prova dina produkter eller tjänster. Det finns en annan situation när ett gratis erbjudande inte funkar och det är om din produkt eller tjänst är dålig. Och om du inte följer upp dina kunder med tackbrev, vykort och andra personliga sätt att kommunicera. Om du ignorerar dina kunder så kommer de att sluta köpa av dig.

Vad allt detta handlar om i slutändan är att skapa goda relationer till dina kunder. Och för att kunna skapa goda relationer måste man hålla kontakten.

Tänk om dina vänner skulle sluta att höra av sig till dig. Visst tappar man snart intresset då? Om du ska ha ett party och inte bjuder in dina vänner så kommer de ju inte att dyka upp, eller hur? Hur skulle de kunna göra det om de inte vet om festen. Kom igen nu. Förvandla dina kunder till dina vänner genom att visa att du bryr dig om dem. Håll kontakten med dem via telefon, brev eller e-post och ge dem bra erbjudanden så ska du se att intäkterna ökar.

En vänlig varning

Innan du springer iväg och bjuder på gratis erbjudanden …

Räkna ut dina kunders livstidsvärde och testa alla dina erbjudanden och idéer på en liten grupp personer.

Analysera sedan resultaten och ändra angreppssätt om det är nödvändigt. Sedan kan du brassa på med hela artilleriet. Om du testar allt på små grupper först så behöver du aldrig riskera att du blir bränd och förlorar mycket pengar.

Men du kommer att överlista konkurrenterna varje gång för de kommer fortfarande att köra sina 10 % erbjudanden.