Tjänster

Sex frågor du ska ställa innan du anlitar en frilanscopy.

Och ett bra svar till varje fråga.

Bästa företagare,

   Om du är vill öka responsen på sina säljbrev, annonser, hemsidor, DM-kampanjer och e-postutskick med 50%, 100%, 200% eller kanske ännu mer – då har du kommit helt rätt.

   Här är skälet:

   Hej, mitt namn är Krister Maxe och de senaste 22 åren har jag skrivit åt några av Sveriges mest framgångsrika företag. Både stora och små. Till exempel har jag skrivit framgångsrika DM-kampanjer, säljbrev, hemsidor, annonser och e-postutskick åt företag som:

IKEA, Svenska Spel, Statoil, Kodak, SAS, SWEDMA, LIFE, Ordning & Reda, Dormy Golf Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek, Företagarna, ÅF, , BlueStep, Stora Familjebokklubben, Hyresgästföreningen, Nordea, ACE Försäkringar, Fjällräven, Symantec, AGA, ComHem, Renault, City Gross, Svenska FN-förbundet, Försvarsmakten och många andra stora och små företag. 

   Får jag ge dig några exempel på resultat som jag uppnått? Tack! En av mina kunder tjänade över 400 000 kr på bara några veckor med hjälp av ett enkelt säljbrev jag skrev åt honom. Ett annat företag fick in över 9 000 nya kunder med min och några kollegors hjälp. Också på bara några veckor. 

Och så här sa en annan av mina kunder:

”Skicka en fet faktura. Vi har aldrig tidigare haft så mycket folk i butiken”.

Med det sagt, låt oss titta på den första frågan:

Är han bra?

   Innan du bestämmer dig för att betala mig så behöver du veta hur bra jag är på att skriva. Så jag tänker berätta det för dig.

   Jag är bara lite bättre att skriva säljande budskap än vad du är. Jag tror nämligen att nästan alla kan skriva säljande budskap. Bara man anstränger sig lite.

   Låt oss ta brev till exempel. Det är det enklaste marknadsföringsverktyg som någonsin uppfunnits. Du kan skriva dina egna brev om du vill.

Men den största skillnaden mellan

dig och mig är antagligen det här:

  *** För det första så har jag studerat alla skrivtekniker som gör säljbrev, annonser, webbplatser, e-postmarknadsföring framgångsrika.

   Jag äger hundratals böcker om att skriva och jag läser minst en timme varje dag. Mitt jobb är en fascinerande hobby. Och att spara, analysera och testa egna skrivtekniker är det roligaste jag vet.

  *** För det andra så har jag antagligen skrivit mer säljande marknadsföringsmaterial än vad du har gjort. Och det ger mig ett litet övertag eftersom jag helt enkelt har större erfarenhet om hur jobbet ska utföras.

  *** För det tredje så har jag skrivit en del extremt framgångsrika kampanjer. Och med ”framgångsrika” menar jag kampanjer som har genererat stora intäkter – inte att jag vunnit något reklampris.

   Det har jag inte och det kommer jag antagligen aldrig att göra. Det är helt enkelt inte mitt fokus. Mitt fokus är att du ska tjäna pengar för då tjänar jag pengar. Och det är så det ska vara.

Hur mycket kostar hans tjänster?

   En av fördelarna med att anlita en frilanscopywriter – istället för till exempel en reklambyrå – är lägre kostnad. Men arvodet för frilanscopywriters varierar mycket. Och den riktiga kostnaden, alltså det du får betala, försöker många gömma.

   En del tar betalt per timme och kanske fakturerar dig för många fler timmar än vad du hade tänkt dig. Andra tar betalt per månad och skickar dig en faktura oavsett om de gjort något för att förtjäna det (händer oftast om du anlitar en reklambyrå). Och en del tar betalt för ändringarna du vill göra, vilket betyder att du får betala mer för texter som du inte är nöjd med.

   Jag tar bara betalt per projekt. Och det ingår alltid två korrsvängar (alltså du får ändra i texterna två gånger utan extra kostnad). Du får alltid en exakt summa så att du vet vad projektet kommer att kosta oavsett hur länge jag arbetar med texten.

   Så vad får du betala? Du kommer att få betala så mycket som du har råd med. Om det inte kostar dig något, så kommer du inte att ta texterna på allvar.

   Om du är petig, gnällig, svår att ha att göra med, omöjlig att tillfredställa och aldrig nöjd – då kommer jag att ta betalt för förolämpningen.

   Men, om du är schysst så är jag. Pris kommer vi överens om efter att vi pratat och lärt känna varann lite grann. Det brukar aldrig vara något problem.

Är han pålitlig?

Ska vi vara ärliga? Om du hade all tid i världen skulle du säkert, som jag sa tidigare, kunna skriva dina texter själv. Men en av de största anledningarna (förutom att sälja mer) är att få ut någon typ av text inom en viss deadline. Så det sista du behöver är en copywriter du inte kan lita på.

Det är sällan jag behöver mer än två veckor för att få ett projekt klart. Panikjobb kan jag oftast få gjort på en vecka eller mindre (fast det kostar naturligtvis lite mer).

Jo, jag kommer att be om så mycket tid som möjligt. Därför att ju mer tid du kan ge mer desto bättre kan jag putsa texten till perfektion. Men, när jag sagt ja till en viss dag så är den helig. På 20 år har jag aldrig missat en deadline. 

Aldrig.

Så här säger några av mina kunder:

“Krister är utan tvekan en copywriter i världsklass. Och det finns mycket få av dem. Han är en av de mest jordnära, professionella och hjälpsamma killarna jag känner. Dessutom är han ärlig och ger dig raka svar. Jag har anlitat Krister från och till i över 13 år och han har alltid överlevererat i alla projekt vi gjort tillsammans. Han gnäller aldrig utan gör bara jobbet bättre än någon annan jag jobbat med. Får du chansen att jobba med honom så säg ja direkt.” 

— Therese Bengtsson, marknadsansvarig Telenor Företag

“9 gånger av 10 så är anledningen till att din sajt underpresterar – din säljtext. De flesta sajter är så dåliga att besökarna springer iväg för glatta livet hårt hållandes i sina plånböcker. Är du nöjd med resultatet som du får från din sajt? Om inte… gör som jag. Ta hjälp av Krister. Hans strategier för att skriva säljande ökade antalet försäljningar på en av mina webbplatser med 213%!”

— Jonas Carlström, Paid Social

“När det kommer till att skriva copy – så finns det ingen bättre än Krister Maxe. Han skaffar sig först en grundmurad förståelse för dig och dina kunder och skriver sedan så att det träffar både hjärta och hjärna. En av de bästa sakerna med Krister är hans breda repertoar att välja bland. Allt från rent sälj till mer finurliga texter som får dina kunder att stanna upp för att tänka och reflektera. Att han både träffar rätt från början och håller tiden är ytterligare ett plus som gör det fantastiskt enkelt att jobba med honom. Vill du ha bra copy som informerar och säljer dig och ditt företag så kan jag varmt rekommendera Krister Maxe.” 

— Ola Wallström, Perspektivo AB

“Jag hade en annons på Facebook som gav bra trafik till en landningssida på hemsidan. Men mitt problem var att jag inte konverterade till försäljning. Så jag kontaktade Krister Maxe för att få hjälp att skriva mer säljande på landningssidan. Krister tittade på min landningssida och sade vad som vad bra och gav tips på vad jag skulle ändra. Vi testade sedan att införa olika förbättringar stegvis. Vi ändrade, utvärderade och testade på nytt.  Det var mycket enkelt att jobba med Krister, vi stämde av via mail eller telefon, och han arbetade mycket snabbt och effektivt. Jag har nu fått en landningssida som konverterar fantastiskt bra. Min försäljning har gått från nästan noll till cirka 75 000 kr i månaden på den specifika produkten/landningssidan. Mycket tack vare hjälpen från Krister.  Efter detta har jag såklart fortsatt att arbeta med Krister. Han har bland annat hjälpt mig att skriva mer säljande nyhetsbrev. Han har även fått mig även att satsa på sociala bevis/kundrecensioner via Trustpilot vilket ökat försäljningen ytterligare.”

— Torbjörn Bohman, e-handlare inom hälsa och friskvård

”Krister skrev produkttexter till oss på 5 produkter. Vi ökade omsättningen med cirka 1,5 miljoner kr på bara några månader. Grymt duktig är bara förnamnet!

— Jimmy Öström, VD Silent Swede

Kan han jobba på distans?

   En av fördelarna med att använda en frilanscopy är att det ger många företag chansen att jobba med en specialist som oftast bara finns i storstäderna.

   Men den fördelen går förlorad när frilansaren inte kan jobba utan att behöver komma på möten, konstant handhållande, nära övervakning och upprepade idémöten. Du behöver en skribent som förstår ditt problem snabbt och som kan jobba ensam för att komma på lösningen.

   Mina kunder finns i hela Sverige. En del i norra delen. En del i södra. En på Gotland. Och naturligtvis många i Stockholm eftersom jag bor där. Skälet till att jag kan jobba över hela landet (och till och med tillsammans med kunder i USA som jag gjorde tidigare) är att jag kan arbeta självständigt.

   Naturligtvis skulle jag vilja träffa dig och dina kollegor om det passar. Men de flesta jobb kan göras per telefon, mejl och Zoom. Och jag riktigt snabb uppkoppling till internet så jag kan ta emot stora filer om så behövs. Så om ditt företag finns på planeten jorden kan vi göra affärer ihop.

Är han enkel att jobba med?

   Får jag berätta en snabb story? Tack! För några år sedan jobbade jag med en kampanj för ett av Sveriges största företag. Vi var sex stycken i projektet. Två copywriters. Två art directors. En projektledare och en produktionsledare.

   Klockan fyra dagen innan vi skulle presentera kampanjen rusar den andra copywritern storgråtande ifrån hela projektet. Varför? För att han var en primadonna. Och vid just det här tillfället snyftade han om att han hade fått för lite information för att kunna fortsätta projektet. 

Hallå?! Kommer man på det klockan fyra på eftermiddagen innan presentationen? Nej, det gör man inte. Man gillar läget. Biter ihop. Och producerar det bästa man kan med den informationen som finns tillgänglig.

   Men det finns fullt med den här typen av copywriters. 

Primadonnor som vägrar att lyssna på kunden, som tar ändringar i texten som personliga förolämpningar och som försöker smita undan när de misslyckas.

   Mer än 95 % av mina kunder använder sig av mina tjänster kontinuerligt. Det är jag stolt över. Och jag är stolt över att många av mina kunder har blivit personliga vänner. Jag tror att det är eftersom jag lyssnar på dem och tar deras problem på allvar.

   Det kanske är därför som mina kunder alltid vågar ge mig konfidentiell information, marknadsplaner och kontaktar mig när det är dags för nya produktlanseringar, kampanjer och andra konfidentiella projekt. Och naturligtvis har jag aldrig några problem med att skriva på konfidentiella avtal.

Vad har han gjort tidigare?

   Naturligtvis vill du ha en erfaren frilanscopywriter. Men nöj dig inte med bara erfarenhet. Vilken typ av erfarenhet har han haft? 

Har han (eller hon) genomfört projekt som liknar dina? Och vilka har han jobbat med tidigare? Obskyra firmor du aldrig hört talas om, eller framgångsrika svenska företag?

   En sak till.

Vilken attityd vill du att din frilanscopy ska ha till ditt projekt?

   Här är min inställning till allt jag skriver:

Syftet med reklam, oavsett media, är att sälja – inte vinna reklampriser, underhålla, tillfredsställa kollegorna eller bygga ”image” (vad nu det är). Vad är det för fel på att bygga varumärket och slå försäljningsrekord på samma gång?

   Så ser jag på mina uppdrag. Och därför är mitt löfte till dig det här: 

Varje gång jag skriver något åt dig ska jag göra mitt yttersta för att pumpa upp responsen så mycket det går. 

Och om vi slår försäljningsrekord – varför inte plocka fram champagnen och fira tillsammans?

   Om det är det du vill så kan jag hjälpa dig. Om du behöver någon som kan skriva kitschiga slogans och skapa ”imagekampanjer” så är jag inte rätt person. Det finns många andra som är bra på sånt.

   Här är nedan är listan på mina nuvarande och tidigare kunder. Får jag lägga till ditt företag på listan?

IKEA, Svenska Spel, Statoil, Kodak, SAS, SWEDMA, LIFE, Ordning & Reda, Dormy Golf Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek, Företagarna, ÅF, , BlueStep, Stora Familjebokklubben, Hyresgästföreningen, Nordea, ACE Försäkringar, Fjällräven, Symantec, AGA, ComHem, Renault, City Gross, Svenska FN-förbundet, Försvarsmakten och många andra stora och små företag.

Bästa hälsningar,

Krister Maxe

PS. Fyll i formuläret här så tar jag kontakt med dig inom 48 timmar. Om du har bråttom ring 070-440 94 88 så pratar vi direkt.

PPS. Om du hellre vill skriva ditt säljmaterial själv så stjäl mina hemligheter helt gratis. Du hittar dem här.

Rulla till toppen