25 sätt att få fler svar på dina annonser

Tänk på att du alltid vill få läsaren att göra någonting när du annonserar. Du vill att hon ska ringa, besöka din webbplats, komma in i din butik eller på annat sätt göra något. 

På något sätt vill du att hon ska ta kontakt. Med andra ord så vill du ha svar, respons på dina annonser. Förutom de sätt som jag tidigare nämnt i olika artiklar här på sajten kommer här 25 olika sätt att få mer svar. Du kommer inte att kunna använda alla 25 sätt i varje annons. Men jag är säker på att du i varje annons kan använda någon av de här 25 teknikerna.

1. Säg alltid vad läsaren ska göra. Be henne ringa för att få mer information, mejla, besöka en webbplats eller beställa direkt.

2. Locka med gratis information. Till exempel en broschyr, specialrapport, katalog eller annat.

3. Beskriv vad broschyren eller katalogen innehåller. Berätta till exempel om prisjämförelser, färgkartor, installationstips, andra tips och råd, eller annan användbar information som den innehåller.

4. Visa en bild på broschyren eller katalogen om den gör sig bra på bild. Skippa bilden annars och beskriv den ordenligt i text istället.

5. Sätt ett namn på din litteratur som antyder att den är något så när värdefull. ”Smarta råd för ditt hem” är bättre än ”säljbroschyr”. ”Produktguide” är bättre än ”katalog”.

6. Lägg in din adress längst ner i annonsen under din logo (om du har någon) för att skapa trygghet. Lägg även in den på kupongen om du använder en sådan.

7. Prova att lägga in ett gratisnummer i annonsen och kom ihåg att berätta att det är gratis.

8. Skriv telefonnumret extra stort.

9. Lägg in en liten bild på en telefon bredvid telefonnumret och skriv ”Ring Gratis”.

10. Använd en kupong om du har en helsidesannons. Den kan öka responsen med 25-100 %.

11. Gör kupongen tillräckligt stor så att läsaren har bra med plats att skriva sitt namn och adress. Men gör den inte för stor.

12. Skriv kupongen som om personen själv skulle säga fördelen. Till exempel: ”Ja tack! Jag vill gå ner minst 5 kilo på två veckor” eller ”Jag tack, jag vill veta mer om hur jag kan sänka min el med 25 % eller mer” eller ”Ja tack! Jag vill ha två ljudböcker, cd-spelaren och den praktiska väskan för bara 99 kr”.

13. Ge läsaren flera val. Till exempel:

Skicka mig katalogen

Jag vill beställa gratis konsultationstimme

Skicka mig bara information om produkt X.

14. Om du har en halvsidesannons eller mindre prova att sätta en grov ram runt hela annonsen. Det får annonsen att se ut som en kupong vilket ökar responsen.

15. Om du säljer till andra företag kan du prova med att säga, ”För att få mer information gå in på www.dittforetag.se/kod. Och där har du en landningssida som besökaren får anmäla sig till ditt nyhetsbrev, minikurs eller liknande helt gratis.

16. Skriv en rubrik som rakt på sak lovar en fördel, som berättar om ett problem (som läsaren har) eller som berättar om gratis informationen du erbjuder. Det är bättre än att skriva en rubrik som inte säger något (till exempel ”Äntligen!”) eller som är kryptisk så att man inte förstår vad som erbjuds.

17. Använd ditt erbjudande om gratis rapport, tipsfolder eller annan gratis information som rubrik i din annons. Här är en rubrik som jag skulle kunna använda för att sälja den här boken: ”Gratis specialrapport avslöjar varför vissa företag nästan alltid tjänar pengar på sina annonser”.

18. Erbjud ett gratis provexemplar av produkten.

19. Erbjud gratis konsultation, analys, rekommendation, kostnadsuppskattning eller liknande.

20. Prata om värdet av ditt gratiserbjudande och fördelarna du erbjuder. Ju mer du stressar erbjudandet desto bättre respons får du.

21. Om du har en annons med mellanrubriker se till att den sista säger något om gratis erbjudandet. Till exempel: Bevisa det för dig själv – gratis.

22. Testa olika annonser. Och håll ordning på hur många svar du får på varje annons.

23. Om du testar olika annonser och driver folk till en webbplats så se till att du lägger upp olika landningssidor. Till exempel, www.dittforetag.se/gratis, www.dittforetag.se/erbjudande, www.dittforetag.se/kompis eller liknande.

24. Ta reda på vilket köpbehov, nyckelfördel eller tema som är vanligast i de annonser som funkar bäst för dig. Använd dessa i dina kommande annonser.

25. Gör din annons så att den ser ut som är artikel och skriv den som en journalist upptäckt din produkt och blivit förälskad i den. OBS! Tidningen kommer antagligen att kräva att du har ordet ”Annons” eller ”Hela den här sidan är en annons” högst uppe på annonsen. Det spelar ingen roll.

About the Author krillemaxe

>