En fråga alla dina kunder vill ha svar på

En fråga alla dina kunder vill ha svar på

Visste du att det finns en fråga som alla kunder ställer innan de köper något?

De flesta kunder är själva helt omedvetna att de ställer den här frågan. Men de gör det. Du gör det. Och jag gör det.

Och visste du att de flesta företag envist vägrar att svara på frågan i sitt marknadsföringsmaterial och i sina säljpresentationer?

Här är frågan:

”Varför ska jag välja dig?”

Den här frågan är inte lätt att svara på.

Du måste gräva lite för att få fram ett bra svar som kunderna gillar, vilket innebär att sannolikheten att de köper ökar. 

Se därför till att du alltid särskiljer dig från dina konkurrenter i allt material som du tar fram.

Det jag pratar om kallas för USP (Unique Selling Proposition) på marknadsföringsbabbel. Och den uppfanns av Rosser Reeves nån gång runt 1940. Reeves byggde upp en gigantisk reklambyrå genom att hitta och marknadsföra EN fördel som ingen annan kunde berätta om eller inte berättade om och tjatade och tjatade endast om den fördelen.

Idag är det självklart svårt att hitta en sak som särskiljer ditt företag eftersom många företag säljer samma produkter och samma typ av tjänster.

Men det går om du gräver lite.

Till exempel kanske du inte har något som är unikt, men det kan finnas något som du gör, som andra också gör, MEN som de inte berättar. OM du berättar den saken så äger du den på en liten, liten plats inuti kundens huvud. Och det är precis det du vill. Här är en annan sak som är intressant:

Om du börjar berätta om en viss sak, en unik fördel med att köpa dina produkter och tjänster och dina konkurrenter sedan kopierar ditt budskap så finns risken att dina konkurrenter börjar sälja åt dig. Det beror på att om du är först med att berätta en viss fördel så associerar de flesta den fördelen med dig, ditt företag och dina produkter.

Men varför nöja dig med en fördel? Ibland kan du bunta ihop flera fördelar och få fram en stark USP.

Här är 23 saker som du kan börja fundera på för att hitta vad som är unikt med ditt företag:

Billigare?

Snabbare?

Säkrare?

Bättre värde?

Mest trovärdig?

Vänligaste?

Först?

Toppsäljare?

Bäst i test?

Mest testad?

Snabbare service?

Mest avancerad?

Senaste modellen?

Äldsta?

Mest älskade?

Roligast?

Kan bara köpas på vissa ställen?

Exklusiv?

Enklare (på något sätt)

Mer hjälpsam?

Produkten tillverkas på ett speciellt sätt?

Mest produkter?

Bäst kvalitet?

Nu har du lite att jobba med.

About the Author krillemaxe

>