7 misstag som gör att du förlorar kunder

Det är många företagare som gör den här sju misstagen. Jag har gjort alla dessa misstag under de 20 år som jag drivit företag.

Men som tur är så har jag överlevt. 

Här är de 7 misstagen: 

1. Min produkt/tjänst säljer sig själv

Nej det gör den inte. Ingen produkt eller tjänst säljer sig själv. INGEN. Och nej, du kommer inte att bli framgångsrik ”bara tillräckligt med folk får upp ögonen för oss”. Du måste sälja och marknadsföra dina produkter och tjänster varje dag. 

2. Marknadsföring ligger på längst ner på prioritetslistan

De flesta småföretagare tar inte marknadsföring på allvar. De tycker bara att det är något nödvändigt ont. Och vissa tror att reklam och marknadsföring bara funkar för stora företag som har en jättelik marknadsföringsbudget. Fel. Jobba med det du har och investera mer pengar i marknadsföring när du har råd. 

3. Fokus på fel saker

Handen på hjärtat: Vad fokuserar du på i ditt företag? Försäljning och marknadsföring hoppas jag är svaret. Men jag vet av erfarenhet att det inte är det. Fokus ligger på många andra saker, vilket inte ökar intäkterna. Till exempel: Hur din logo ser ut ökar inte intäkterna. Och nej, jag säger inte att det är fel att jobba med hur ditt företag uppfattas visuellt. Men det är inte lika viktigt som att visa kunderna att dina produkter och tjänster på ett eller annat sätt är bättre eller annorlunda från konkurrenterna. 

4. Storyn saknas

Bra marknadsföring är bra storytelling. Men de flesta företag berättar ingenting alls. Eller så berättar de bara saker om sig själva, vilket i de flesta fall är ointressant för kunderna. Det finns flera olika typer av storys som du kan berätta; om kunderna, om produkterna, om ditt företag. Tänk dock på att kunden i de flesta fall endast är intresserad av frågan: Vad får jag ut av det här? Lägg till det i storyn så är du på rätt väg. 

5. Skaffar inte kundernas adresser

Om du inte har kundernas adresser så kan du heller inte marknadsföra dig direkt till dem. Du kan inte skapa någon relation med dem. Då är du hela tiden beroende av att annonsera och annan dyr marknadsföring. Det minsta du ska be kunderna om är deras e-postadress. Då kan du i alla fall mejla dem erbjudanden, bra tips och annat som bygger relationen till dem. 

6. Gör allt själv

Är du VD, ekonomichef, försäljnings- och marknadsföringschef, personalchef, kundservicechef, produktutvecklingschef och partychefen? Jo, jag vet. Jag har också varit där. Men det kommer att slita ut dig eftersom du jobbar med saker som du inte tycker är kul och som du inte är bra på. Koncentrera dig på det du är bra på och låt andra göra sånt du inte fixar lika bra. 

7. Försäljning är lika kul som en rotfyllning

De flesta småföretagare som jag har träffat gillar det de gör, men att själva säljandet är jobbigt. De flesta tycker nog att försäljning handlar om att pracka på folk saker de inte behöver eller inte vill ha. Men så är det ju inte i verkligheten. Försäljning handlar om att skaffa nöjda kunder. Utan nöjda kunder kommer du ingenstans. 

Och jag erkänner: Jag känner precis likadant. Jag kan inte sälja på det sättet som beskrivs i de flesta försäljningsböcker. Jag kan inga avslutstekniker. Jag tycker inte om att kallringa. Jag är avskyr att göra ”företagspresentationer” eftersom jag då bara babblar och säger fel saker. Men vet du en sak?

Du behöver inte göra de jobbiga sakerna som alla andra säger är ”försäljning”. Du behöver inte göra som alla andra. Gör tvärtom. Här är en säljteknik som funkar: 

Jag bjuder på kunskap när jag träffar kunderna och börjar arbeta direkt med deras material. Jag bjuder på idéer och ger förslag på förbättringar. Sånt gillar kunderna. Och när du får kunderna att gilla dig och när du bjuder på kunskap så säljer kunderna sig själva i de flesta fall. Jag fick 5 nya kunder på bara några veckor när jag körde på min egen variant av försäljning, Och fler är på väg in. Prova så får du se. 

About the Author krillemaxe

>