Kampanjtrauma mitt i semestern

[Och hur jag löste problemet på 1 timme och 15 minuter]

I fredags fick jag ett telefonsamtal klockan 08.30. Jag hade åkt på semester och just vaknat på ett hotell i Örebro.

Det var en av mina kunderm Mia (inte hennes riktiga namn) och hon lät minst sagt väldigt upprörd.

”Jag såg just vår sommarkampanj som ska gå ut i slutet av juli. Det är Tomas (marknadschef och inte hans riktiga namn) som gjort den själv och den är så dålig att jag inte kan skicka ut den. Lars (VD och inte hans riktiga namn) kommer bli skogstokigt om vi inte får ut den. Kan du hjälpa mig?”

Jag sa åt henne att hon kunde ta det lugnt och att jag skulle fixa det på någon timme. Bara hon mailade mig materialet. Sedan lufsade jag och familjen ner och inmundigade en god frukost bestående (för mig) av kaffe, äggröra och bacon.

När vi kom tillbaka till hotellrummet kollade jag mailen. Materialet hade kommit.

En timme senare hade jag skickat tillbaka kampanjen med kommentaren: ”Där det står XXX behöver jag info. Maila mig det så har jag det sista klart på en kvart”.

Jag fick infon. 15 minuter senare var kampanjen klar.

Och hur fick jag kampanjen klar så snabbt?

Enkelt var. Min erfarenhet. Men framför allt: Mina mallar.

När vi senare satt i bilen på väg till Göteborg tänkte jag på det som hänt.

Det är så klart bra att man kan göra sina kampanjer själv. Men det är också riskabelt. Man kan hamna i stora problem när man envisas med att man ”Kan själv”. När det gäller viktiga reklamkampanjer är det bäst att låta proffsen sköta den biten.

Som tur är har jag jobbat med Mia (inte hennes riktiga namn) under en längre tid och hon vet att jag löser problem när de dyker upp så hon känner sig ganska trygg att hon kan nå mig med ett enkelt telefonsamtal när saker och ting skiter sig.

Mia vet också att det kostar när jag får jobba på semestern.

Som sagt, en del i att jag kan få ur mig kampanjer snabbt (och som drar in pengar) är mina mallar.

Här är några av dem:

Millionmallen (Mallen jag själv använder när det är bråttom att dra in pengar)

Lanseringsmallen (7 mail som får folk att köpa från mail 1)

Enkla mailmallen (Den här använder du när du helt sitter fast och inte vet vad du ska skriva. 15 minuter senare klickar du på ”Skicka” – garanterat.

Storymallen (SÖS – superenkel mall som du kan använda i mail, som Facebookinlägg, som blogginlägg, etc)

Välkomstmallen (Kanske det viktigaste mailet du kommer att skicka, men de flesta skickar inget välkomstmail alls eller bara slänger ihop något)

Prenumerationsmallen (när du vill få folk att anmäla sig till ditt nyhetsbrev eller lansering)

Tackmallen (Ett tackmail som får folk att köpa mer)

Landningssidemallen (det här är tre mallar: En för att få folk att prenumerera på ditt nyhetsbrev och en för att sälja produkter och en för att sälja tjänster)

Sextimmarsmallen (hemligt trick som får Google att tro att du är kompis med dina prenumeranter, vilket innebär att du hamnar i primärkorgen istället för kampanjkorgen = fler som öppnar och läser dina mail)

Sista-chansen-mallen (precis vad det låter som)

De fem grodorna-mallen (som du fick gratis, kolla längre ner i flödet)

Facebookmallen (Baserad på över 50 annonser där varje annons dragit in över 8 miljoner kr)

Contentmallen (Den här mallen tar dig in i huvudet på dina kunder som ingenting annat. Ett snabbt sätt att få potentiella kunder att lära känna dig, lita på dig och gilla dig)

Dagliga mailmallen (För dig som skickar dagliga mail eller veckomail)

Och jag har fler mallar. Många fler. Och jag gör nya varje månad.

Alla mallar kommer att finnas i CopyKlubben som öppnar på torsdag.

About the Author krillemaxe

  • Palle skriver:

    Väldigt intressant och inspirerande.
    Blir nog till att ta tag i lite sådana saker.
    Behöver blu bättre på både mallar och uppföljning.

  • >