Låg försäljning? De här 3 enkla trixen ökar din försäljning snabbt

Om du är frustrerad för att försäljningen är för låg, om du oroar dig för hur du ska få ihop pengarna den här månaden eller om du helt enkelt vill öka försäljningen snabbt – då kommer de här 3 enkla trixen att hjälpa dig nu på en gång. 

Trick nummer 1: Prata med kunderna oftare

Prata oftare med dina kunder och potentiella kunder. 

Det var trick 1. Besviken? Det ska du inte vara innan du har provat det. Folk köper när det passar dem. Inte när det passar dig. Glöm aldrig det. 

Det är ditt jobb att hålla dig i dina kunders radar tills de köper eller bestämmer sig för att de inte vill höra av dig igen.  

Och du gör det här helt enkelt genom att vara hjälpsam. Skicka dem grejer som kommer att hjälpa dem på något sätt. På så vis får dina brev, mailutskick och all annan marknadsföring värde för dina kunder. 

Men här är ett problem. De flesta “fastnar” och vet inte vad de ska säga efter två, eller tre gånger. Det här är nonsens. Av två skäl: 

Det som är gamla nyheter för dig är antagligen helt nytt för dina prospekts – så var inte rädd för att “gammalt” material som du redan har använt under året. 

Det är ditt jobb att hitta saker som hjälper dina kunder och prospekts på ett eller annat sätt. På så vis kan du fortsätta prata med dem. 

Det här är det enklaste sättet att öka försäljningen och få mer säljmöten. 

Många företagare ger upp alldeles för lätt och tror att kunderna inte är intresserade efter en eller två kontakter. Galenskap! Kom ihåg: Folk köper när det passar dem. Inte när det passar dig. 

Vad du än gör så bör du kommunicera med dina kunder minst en gång i månaden. Och var inte rädd för att testa att prata med dem oftare.  

Trick nummer 2: Sätt eld i baken på kunderna

När vi accepterar den smärtsamma sanningen att kunderna köper när det passar dem så kan vem som helst förstå att det lönar sig att hålla kontakten. Och hålla kontakten genom att ge dem relevant information, så att de köper när de känner att det är dags att köpa. 

Men vad kan du göra med de som är redo att köpa? Vad kan du göra med de som är redo att plocka fram plånboken nu? Hur kan du ge dem en liten vänlig knuff i rätt riktning? 

Det spelar ingen roll vad du säljer eller vad du gör; det finns alltid något som du kan använda för att få ditt erbjudande att kännas brådskande. Du kanske måste tänka en stund och i vissa fall en lång stund innan du kommer på något. Men håll ut, för det är värt det. 

Och ge inte bara rabatt. Hitta något som inte gnager på dina marginaler och som har ett stort värde för dina kunder och prospekts – använd sedan detta för att sätta eld i baken på dem. 

De här två enkla guldkornen kan ensamma förbättra dina resultat. Men koppla ihop dem med en tredje strategi – kungen av den här trion – så kommer du att få ordentlig fart på din försäljning. Och vad är den tredje strategin – kungen av de tre? 

Trick nummer 3: Kungen av alla tricks

Det tredje tricket som förbättrar dina resultat är det här: 

Ge ett bättre erbjudande. 

Och det här betyder inte att du behöver bjuda på något som gnager bort dina marginaler.

Gör en lista med 10 erbjudanden som du kan ge och testa dem. 

Det är mycket enklare att testa nya erbjudanden än att skapa nya produkter och tjänster. Nya erbjudanden tar dig framåt snabbare. Du kommer att upptäcka vad som funkar och vad som inte funkar på nolltid när du fokuserar på att testa olika erbjudanden. Och ännu viktigare: 

Du kan tjäna mycket mer pengar när du får till erbjudandet. 

Kom ihåg att det ibland är små saker som gör stor skillnad. Här är ett exempel: På en av mina workshops erbjöd jag rabatt till de som anmälde sig tidigt. En bra rabatt. Få anmälde sig. 

Men när jag la till en “pengarna-tillbaka-garanti” så blev workshopen fullsatt på någon vecka. En liten sak. Mycket bättre resultat. Och hur många tror du ville ha pengarna tillbaka? 

Svar: Ingen. För det var en bra workshop. 

Du kanske tycker att det här låter barnsligt enkelt? Erbjudanden? Det är väl inte det viktiga? Jo, det är faktiskt det. Undervärdera inte kraften i ett riktigt bra erbjudande. 

Det här guldkornet tillsammans med de två andra som vi pratat om tidigare fungerar i princip alltid. Men om du säljer något som ingen vill ha så spelar dessa tre naturligtvis ingen roll. Då spelar ingenting någon roll. 

Tycker du att det är svårt att komma på bra erbjudanden utan att det tuggar på marginalerna? 

Om du svarar ja, så prova de här fyra sakerna: 

  1. Fokusera på kundens egenintresse (“Vad får jag ut av det här?, frågar sig kunden)
  2. Fokusera på nyheter – folk är nästan alltid intresserade av det som är nytt
  3. Fokusera på nyfikenhet – om dina kunder inte blir nyfikna på ditt erbjudande så har du problem
  4. Fokusera på snabbt och enkelt – vem vill vänta på att livet ska bli bättre?

Kläm in alla fyra så har du ett oemotståndligt erbjudande. 

Och när du får till det så skjuter intäkterna i höjden. 

Men det här är ju alldeles för enkelt, är det många som tänker. 

Men vet du en sak? 

Det är precis så här som de stora, framgångsrika företagen tänker och gör. Jag har jobbat med flera av Sveriges mest framgångsrika företag under de senaste 20 åren med att skapa reklamkampanjer och marknadsföringsstrategier. 

Om du fokuserar på att kontakta kunderna oftare, sätta eld i baken på dem och ge dem bra erbjudanden så kommer dina intäkter att skjuta i höjden. 

Prova så får du se … 

En sak till innan vi skiljs åt idag.

Jag har just gett dig tre saker som du kan göra för att få bättre resultat på din marknadsföring. Hur jobbigt var det? Precis. Det var inte jobbigt alls. 

Det stora problemet för de flesta småföretagare är att de inte hinner med marknadsföringen och försäljningen. Det tar för mycket tid att skapa allt material som behöver skapas. Och det är därför som jag startar CopyKlubben. 

I CopyKlubben får du tips, tricks och hemligheter så att du snabbt och enkelt kan skapa ditt marknadsföringsmaterial (bland annat mina populära CopyMallar). 

CopyKlubben är den ultimata genvägen som ger dig fler kunder, högre intäkter utan att du sliter och kämpar 80 timmar i veckan. 

Och fokus är inte att du ska få massvis med information. Mitt fokus ligger på att du ska få rätt information – den information du behöver för att lösa problemet du har. 

Låt mig ge dig ett exempel. 

För en timme sedan bad en av medlemmarna om tips på hur han kunde skriva en rubrik för en av sina produkter. Inom 30 minuter hade han fått mer än ett dussin förslag. Inte bara från mig. Utan även från de andra medlemmarna. 

I CopyKlubben hjälps vi åt för att du ska lyckas med ditt företag. 

About the Author krillemaxe

>