Ställ de här 26 frågorna innan du skapar din marknadsföring

Den här checklistan kommer från Ted Nicholas. Alla hans böcker är värda att läsas.

Vad du gör innan du börjar skriva ditt marknadsföringsmaterial kommer att avgöra hur framgångsrik kampanjen blir.

Här är 26 frågor som du måste besvara innan du kör igång.

1. Vilka är fördelarna med produkten eller tjänsten?

2. Vilka är egenskaperna och funktionerna?

3. Vilka behov och/eller begär tillgodoses av produkten?

4. Vad är historien bakom produkten?

5. Hur skapades produkten?

6. Vad är det unika säljargumentet? Är produkten eller tjänsten lyxigare? Hur är den bättre? Är den billigare? Större? Mindre? Lättare? Mer attraktiv? Annat?

7. Vad är storyn om företaget?

8. Hur känd är ägaren till företaget? Vad är hans eller hennes bakgrund?

9. Vad är priset?

10. Kan kunden prova produkten gratis?

11. Vilka ingår i målgruppen?
Var bor dessa personer? Hur stor inkomst har de? Vilken titel har personerna? Vilken position i samhället har de?

12. Vilka är de vanligaste invändningarna från kunderna?

13. Vad säger våra kunder om produkten/tjänsten? Finns några kundintyg? Inkludera gärna bilder på personerna.

14. Vilka media ska användas? Internet (e-post, sajt, banner, Google Adwords, Facebook, landningssidor)? Annonser? Direktreklam? TV? Radio? Komplett kampanj med alla typer av media?

15. Vad är målet med kampanjen? Sälja direkt? Skaffa leads?

16. Vad är erbjudandet? Gratis information? Lägre pris? Premier? Tidbegränsat? Vad är det starkaste erbjudande du kan ge?

17. Vad är kampanjens stora löfte? Mer pengar? Bättre hälsa? Bekvämare liv? Lösning på ett problem?

18. Vilka kreativa idéer har funkat tidigare? Inte funkat?

19. Vad har du i budget?

20. Vilka adresslistor och media har används tidigare?

21. Vad ska testas? Media? Erbjudande? Format? Copy? Positionering? Annat?

22. Finns det några lagliga begränsningar?

23. Hur ska kunden betala? Faktura? Betal-/kreditkort? Kontanter?

24. Hur levereras produkten?

25. Finns det någon mer information som kan vara användbar? Artiklar Fokusgruppsrapporter? Kreativ brief?

26. Vem mer sitter på information du kan använda?
Ägaren? VD? Marknadschefen? Produktchefen? Försäljningschefen? Säljarna? Kundtjänst? Någon annan?

Jag spenderar ofta timmar med att få svar på ovanstående frågor innan jag ens börjar fundera på att skriva.

Det är viktigt att du också tar dig tid att besvara frågorna innan du börjar skapa ditt marknadsföringsmaterial. Allt blir mycket lättare och bättre om du gör det. Om du vill bli en framgångsrik copywriter eller företagare är det ovärderligt att göra denna investering i projektet.

Alla delar av dina texter kommer utan tvekan bli mycket starkare när du har svaren på frågorna. Det lovar jag dig!

Hör gärna av dig till mig eller kommentera nedan om du har haft hjälp av frågorna.

Glada hälsningar

Krister Maxe

PS. Tycker du att det är trist att kolla igenom texten så att allt är rättstavat? Jag också. Här kan du stavningskontrollera hela din text direkt på nätet:

http://www.petnoga.se/

About the Author krillemaxe

  • En stor TACK till dig min bästa kompis så känner jag verkligen.
    Jag har läst dina brev mer än ett år medan vi planerar att göra en antal väggdekorationer till försäljning jag och min dotter. Det är just den marknadsföringsdelen som kändes som ett oövervinnerligt hinder. Den bromsade oss nästa så att vi har mardrömmar om det.
    Du gör det så lättbegripligt! Jag tror att vi ska verkligen ta tagi i detta och börja på alvar.

    Du är generös och snäll, din hjälp betyder väldigt mycket.

    Vänliga hälsningar

    Agnes

  • >