Det här låter nog för bra för att vara sant.
Men du kan lösa alla dina marknadsföringsproblem med fem frågor. Och jo, det är frågorna som är nyckeln, inte svaren. Därför att svaren kommer att vara olika beroende på vad du säljer i ditt företag.
Fråga 1: Vem vill du nå?
För att lyckas med din marknadsföring måste du veta vem det är du vill nå. Med andra ord: vem är det som kan vara intresserad av det du har att erbjuda? Om du inte vet det, eller om du tror att ”alla” kan vara intresserade så har du en svår nöt att knäcka. För det första så är inte alla intresserade, andra kan vara intresserade men inte just nu, och vissa kan vilja köpa dina produkter eller tjänster idag. Låt oss ta ett exempel: Om du försöker sälja en gräsklippare till folk som bor i lägenhet, vad tror du kommer att hända då? Just det. Ingenting. Du får ingen som köper.
Skälet är självklart. De som bor i lägenhet har ingen gräsmatta att klippa (om de inte odlat en i vardagsrummet, men detta är ovanligt). Om du däremot skulle kontakta personer som bor i villa eller som äger ett sommarhus så är du på rätt väg och har chans att sälja dina gräsklippare. Du måste alltså sikta på rätt personer om du vill ha bra resultat på din marknadsföring.
Fråga 2: Vad vill du att de ska veta och göra?
Det finns en sak som dina kunder är mer intresserade av än något annat. Vet du vad det är? Och nej, det är inte dina produkter och tjänster.
Det är inte ens fördelarna med det du säljer som intresserar dem mest. Vad som intresserar dina kunder mest av allt i hela världen är sig själva. De är intresserade av sina problem, sina drömmar, sina familjer, sina jobb, sina hobbies och så vidare.
Skriver du ditt marknadsföringsmaterial så att det intresserar kunderna? Eller skriver du om dig, dina produkter och dina tjänster? Visst, du måste berätta lite om dig själv och det du har till salu. Men den stora delen i ditt marknadsföringsmaterial ska handla om kundens problem och hur de kan lösa dem med hjälp av dina produkter och tjänster.
Dessutom måste du be kunden att på ett eller annat sätt ta kontakt med dig. Det är många som missar det vilket innebär att du inte får någon respons på din marknadsföring.
Fråga 3: När är det bäst att prata med dem?
Svaret på den här frågan handlar om timing. Det är till exempel ingen bra idé att försöka sälja julgranar till folk på sommaren. När det är bäst att kontakta just dina kunder kan jag inte svara på. Det beror på många faktorer. Men här är några saker att tänka på.
När har de behov av dina produkter och tjänster? Vid vilken årstid är behovet eller begäret som störst? När uppstår kundens problem oftast? Finns det något som har hänt i kundens liv som påverkar köpet? För vissa företag är timing mycket viktigt, för andra mindre viktigt. Men ha alltid timing i åtanke när du planerar dina kampanjer.
Fråga 4: Var hittar du dessa personer?
Den här frågan handlar naturligtvis vilket media du ska använda för att föra fram ditt budskap till din målgrupp. Ett misstag många webbaserade företag gör är att de enbart köper media online plus att de gör egna e-postutskick till befintliga kunder. Vi övertygade ett företag att prova direktreklam kontra e-postutskick. Vår DR-kampanj fick över 400 % bättre resultat än deras e-postutskick. För att du ska lyckas nå så många som möjligt måste du testa olika media. Annars riskerar du att missa mängder av personer som kan vara intresserade av det du har att erbjuda.
Fråga 5: Varför ska de göra som du vill?
Om du vill sälja många produkter och tjänster är det viktigt att du lär dig att skapa erbjudanden som är svåra att motstå. Och när jag pratar om erbjudanden så menar jag att kunden får något speciellt just nu som hon eller han inte kan få vid andra tillfällen.
En sak som är viktig att tänka på är att du inte alltid behöver ha någon typ av specialerbjudande. Folk är villiga att betala fullpris. Men inte alltid. När du genomför någon typ av marknadsföringsaktivitet så ska du ha med ett bra erbjudande för att få så bra resultat som möjligt.
Vad ingår i ett erbjudande?
Ditt erbjudande består av pris, rabatter, betalningsvillkor, tilläggserbjudanden, snabbhetspremier, garantier, tillbehör, och allt annat som kunden får när hon köper. Nyckeln är att skapa bilden av ett förmånligt köp. Kunden måste uppfatta värdet av det du säljer som högre än den summa pengar som hon betalar. Hon vill uppleva det som om hon gör ett riktigt klipp. Hon frågar sig: ”Vad är erbjudandet och varför ska jag bry mig om det?”
Nu har du fem frågor du alltid ska ställa när du planerar dina aktiviteter eller om du får problem med marknadsföringen.
Om Krister Maxe
Krister Maxe är marknadsföringskonsult, copywriter och författare. Han har skapat framgångsrika kampanjer under de senaste 20 åren för företag som:
IKEA, Svenska Spel, Statoil, Kodak, SAS, Veckans Affärer, Glocalnet, ICA Express, SWEDMA (Swedish Direct Marketing Association), Naturapoteket, Ordning & Reda, Dormy Golf (Europas största golfvaruhus), Böckernas Klubb, Audio-Video, Gripsholms Värdshus, TNT, Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek, Företagarna, SPSS, Svensk Mjölk, ÅF, Nymans Ur 1851, BlueStep, Stora Familjebokklubben, Hyresgästföreningen, Nordea, ACE Försäkringar, Fjällräven, Symantec, AGA, ComHem, Renault, ApoEx, City Gross, Svenska FN-förbundet, Försvarsmakten och många andra.
Han är författare till böckerna 100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat, Köp nu!, Tid för allt, Reklam ja tack och Annonsering för Gerillaföretagare.