9 hemligheter som förvandlar din marknadsföring till pengar på banken

 I den här snabblästa artikeln ska jag berätta om de saker som jag av erfarenhet vet är de viktigaste sakerna att tänka på när du skriver någon typ av marknadsföringsmaterial. Det spelar ingen roll om det handlar säljbrev, annonser, hemsidor, DM-kampanjer, e-postutskick eller något annat sätt som du marknadsför ditt företag på. 

    De här 9 hemligheterna gäller oavsett media, oavsett målgrupp och oavsett marknadsföringsmetod. Här är därför mitt första tips: Ta fram den här rapporten varje gång du ska skriva något för ditt företag. Titta över de 9 hemligheterna och du kommer att sälja mycket mer än du gjort tidigare. 

Hemlighet 1: Kryp in under skinnet på dina kunder

    Har du någon gång satt dig ner och funderat på vad dina kunder vill ha? Eller ännu bättre, har du frågat dem? Vet du vilka problem dina kunder har som dina produkter kan lösa? För det är just det du ska göra. Lösa dina kunders mest kritiska problem och göra deras liv enklare och bättre. Gör du det i dina säljbrev, annonser, e-postutskick och så vidare? Eller berättar du bara hur förträffligt ditt företag är och hur länge ni har funnits? 

    Om du tar en titt på de flesta texter som skrivs så handlar det just om företaget. Eller så beskrivs bara produktens egenskaper och fakta. Det tråkar bara ut läsaren. Hon vill ha svar på frågan: ”Jaha, och vad får JAG ut av det här?” 

    Med andra ord: Dina potentiella kunder bryr sig inte om dig, din produkt eller ditt företag. Ledsen, men det är så det är. Kunden bryr sig bara om sig själv och vill veta om din produkt ger dem de fördelar de letar efter. Hur den löser något av deras problem och förbättrar deras liv. Tänk på det när du skriver. Det kommer att göra underverk för dina texter. Skriv om hur din produkt/tjänst löser dina kunders problem och gör deras liv enklare och bättre. 

Hemlighet 2: ”Jag ska ge honom ett erbjudande han inte kan motstå”

    Har du sett filmen Gudfadern? Om inte så kila iväg till videoaffären och hyr den. Du kommer att lära dig ett och annat. Men till skillnad från Gudfadern så behöver du inte anlita en torped för att få din vilja igenom. Du kan enkelt få dina kunder att köpa från dig om du ger dem ett erbjudande som är för bra att tacka nej till. Och det bästa sättet att göra det på är att förflytta risken med köpet från kunden till dig. Här är två exempel med samma erbjudande. Det andra erbjudandet har flyttat risken till dig. Vilket erbjudande skulle du välja?

    ”Hemmabio till 30 % lägre pris än våra konkurrenter”

    ”Nu kan du köpa ett hemmabiopaket till 30 % lägre pris än våra konkurrenter. Om du hittar ditt hemmabiopaket billigare hos någon annan inom de närmsta 3 månaderna så är det bara du säger till så betalar vi mellanskillnaden. Plus, du har 30 dagar på dig att prova hemmabiopaketet. Är du inte nöjd får du pengarna tillbaka”.

    Ja, ja, jag vet. Du kanske inte kan lova 30 % billigare än dina konkurrenter av en eller annan anledning. Men du kan sätta dig ner och fundera ut ett erbjudande som är lättare att säga ja än nej till. Du kanske kan lägga till en premie eller två. Du kanske kan sänka priset och lägga till en premie och/eller förlänga din garanti. Ta en ordentlig funderare på det här för det är just erbjudandet som är avgörande när du ska sälja med säljbrev, annonser, DM-kampanjer och e-postutskick. 

Hemlighet 3: Sälj bevisen inte löftet 

    Jo, du ska lova dina kunder att du löser deras problem och att de får ett enklare och bättre liv. Men lova aldrig något du inte kan bevisa. Trovärdighet ökar försäljningen. Både garantier och testimonials (kundintyg) ökar trovärdigheten för ditt företag. En stark garanti visar att du tror på din produkt och kundintyg bevisar att dina kunder är nöjda med sina inköp.

    Vill du ha ett enkelt (men överraskande kraftfullt) sätt att öka trovärdigheten när du säljer dina produkter eller tjänster? Bra. Gör så här: Fråga en av dina kunder om han eller hon är villig att rekommendera din produkt. Låt texten vara skriven från den personen och hur hon har dragit fördel av produkten eller hur den har löst ett problem. Flera av mina kunder använder den här taktiken med utmärkt resultat.

Hemlighet 4: Skriv till en person

    Din annons når tusentals, kanske till och med hundratusentals på en gång. Men vet du en sak? Den läses bara av en person i taget. Det är aldrig två personer som samtidigt läser din annons eller säljbrev. Skriv därför till en person. Och skriv som om du pratar med en god vän om din produkt. Använd samma ord och samma uttryck som i en konversation med en kompis. 

    Jo, det gäller även om du säljer tekniskt komplicerade produkter eller sofistikerade finansiella tjänster. Du pratar fortfarande med en person. Men, naturligtvis ska du anpassa språket till den du skriver till. Om du till exempel skriver till golfare så har du ett annat tonfall än om du skriver till advokater. Men du pratar fortfarande med en person. Och kom alltid ihåg det här: Alla gillar att bli behandlade som en smart person. Inte som en dumskalle. 

    Prova själv. Du kommer att bli glatt överraskad av resultaten. 

Hemlighet 5: Du måste veta varför du skriver

    Vad är syftet med den text du sitter och kämpar med? Skaffa heta prospekts som dina säljare ska ringa till? Då behöver du en kort text som retar aptiten. Du vill inte berätta allt. Bara tillräckligt för att få läsaren nyfiken på att veta mer. 

    Skriver du något som ska hjälpa dina säljare att sälja mer? Då kan det vara bra med en broschyr som beskriver din produkts fördelar och egenskaper. 

    Om du skriver för att sälja direkt är det bara att braka på med all ammunition du har. Du måste skriva så övertygande att kunden sticker ner handen i fickan, plockar upp plånboken eller kreditkortet och köper direkt. Och här spelar det heller ingen roll om det handlar om en annons, säljbrev, hemsida, DM-kampanj eller e-postutskick. Här behöver du längre text för att kunna beskriva alla fördelar, fakta och egenskaper som din produkt har. Du måste besvara alla frågor och invändningar. Och du måste ge kunden all information hon behöver för att bestämma sig för att köpa på en gång. 

   Var extremt tydlig när det gäller vad du vill uppnå med texten. Och fokusera bara på att uppfylla det syftet när du skriver. Försök inte använda samma text för flera olika saker. Om du försöker uppnå flera saker blir det pannkaka av alltihop. 

Hemlighet 6: Rubriken gör 90 % av jobbet

    Din rubrik är den viktigaste komponenten i din text. Den har en mycket viktig uppgift: den måste fånga läsarens uppmärksamhet och övertyga henne om att läsa resten av annonsen. 

    Det är allt den behöver göra. Fånga uppmärksamheten och få personen att läsa nästa mening. Och mening nummer två har samma uppgift. Få personen att läsa mening tre. Och så vidare. 

    Det betyder att du måste ha bästa möjliga rubrik. Det finns två sätt att lyckas med dina rubriker. Först och främst se till att rubriken fokuserar på den mest övertygande och upphetsande fördelen kunden får av din produkt. Eller så beskriver du hur produkten löser läsarens mest pressande problem. 

   Här är ett råd: Skriv många rubriker tills du hittar den allra bästa. Själv skriver jag ibland mer än 50 rubriker innan jag hittar en som jag är nöjd med. I kommande nummer av mitt nyhetsbrev Skrivtips! ska du få veta många hemligheter som ger dig riktigt vassa rubriker. 

Hemlighet 7: Testa, testa, testa

    Här är en stor hemlighet. Testa alltid nya saker när du marknadsför dina produkter och tjänster. Sluta aldrig att testa. Om du har en annons som funkar, försök slå den. Förbättra erbjudandet i ditt säljbrev. Sänk priset. Eller höj priset och lägg till några premier. Förbättra underrubriker med fler fördelar. Prova med att lägga in kundintyg i början på ditt 

e-postutskick.

   Du vet aldrig vad en liten förändring kan göra för intäkterna. Därför: Sitt inte passiv och nöjd med resultatet, även om de är bra. Fortsätt försöka slå resultaten. Om du kan få 15 % bättre intäkter för samma annonskostnad så är du på god väg. Eller hur?

   Ett sista tips om att testa. När du testar se till att du bara ändrar en sak, bara testar en sak i taget. Om du ändrar både pris och erbjudande så kommer du inte att veta vad som gav dig skillnaden i resultatet.

Hemlighet 8: Tidsbegränsa erbjudandet

   De flesta människor (och det här gäller även dig och mig) är mer benägna att agera om man riskerar att missa något än att bara dra fördel av något nytt. Detta faktum ska du naturligtvis utnyttja. Och det gör du genom att få hela din text att andas ”agera nu eller missa den här möjligheten för alltid”. 

   Sätt en gräns för hur många produkter du säljer för ett visst pris. Eller hur länge specialpriset gäller. Eller erbjud snabbhetspremier till de första 100 kunderna som beställer. Eller något annat så länge det är tidsbegränsat. Agera nu eller missa den här möjligheten för alltid är vad som gäller. Den här tekniken används av alla framgångsrika företag som arbetar med direktmarknadsföring. Varför? Därför att den alltid ökar responsen. Och vet du vad? Det kostar dig (nästan) ingenting att implementera. Börja därför använda den redan idag!

Hemlighet 9: Gör aldrig något ”nytt” när du har något som fungerar

   Ett av de värsta misstagen du kan göra är att byta ut en annons eller ett säljbrev som fungerar. Men det är precis vad många företag gör varje dag. 

   Så här är det: Du kommer att bli uttråkad av din annonsering eftersom du ser den varje dag. Dina anställda, din familj, dina vänner, och moster Greta kommer att bli uttråkade av den efter ett tag. En del av dina nära och kära har antagligen själva en bra ”idé” för din nya annons.

   Mitt råd är enkelt. Byt inte ut framgångsrik annonsering. Testa andra annonser mot den, försök förbättra den – men byt inte ut den förrän du har något som ger bättre resultat. 

   Här är skälet: Dina prospekts och kunder förändras hela tiden. Nya människor flyttar in i ditt område. Nya människor börjar läsa tidningen du annonserar i. Nya människor börja surfa där du annonserar på internet. Och en del försvinner. Och varje dag blir folk intresserade av något nytt. Plus, dina kunder pratar antagligen med sina vänner och familj om din produkt. 

   Dina kunder är inte statiska som står och stampar på samma ställe hela tiden. De förändras hela tiden. Deras omständigheter förändras. Därför är den där annonsen (säljbrevet, hemsidan, etc) som du tycker är tråkig –  ny och intressant (kanske) för de personerna som vi kallar prospekts och kunder. 

   Ett sista tips. När du väl kasserar en framgångsrik annons eller säljbrev för att den inte ger dig intäkter längre, prova att borsta av den om ett år eller två. Den kanske funkar då. Prova får du se. 

9 hemligheter som förvandlar din marknadsföring till pengar på banken

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen