Copywriting: 37 skrivtips som får folk att köpa

Om du använder de här hemligheterna blir dina annonser och andra texter automatiskt attraktiva för dina läsare. Du får fler som svarar. Du får fler kunder. Fler som gillar dig och köper dina produkter. Och det är väl det du vill ha, eller hur?

1. Hoppa över staketet

Använd ”DU” så mycket som möjligt. Men kläm inte bara in ”du” i din annons. Här är det på sin plats med ett författarskämt: ”Nog pratat om mig. Vad tycker du om min senaste bok?”. Folk gillar att prata om sig själva. Och i en annons är ”sig själva” ordet DU. Men att bara använda ”du” räcker inte. Din annons ska byggas runt dina potentiella kunders behov, rädslor, begär, lycka och dina produkter och tjänsters egenskaper och fördelar. Bygg annonsen från deras sida av staketet. Det är på den sidan du ska stå när du skriver annonsen. Vad tycker du om det här?

”Vi har just byggt vårt nya kontor nere på torget. Kontoret är helt omgjort och är designat av Arkitektbyrån Lagerström & Co. Hela kontoret speglar den framgång vi har haft det senaste årtiondet.”

Finfint. Trevligt. För dem. Men JAG DÅ!, säger läsaren. Den här skribenten står på fel sida av staketet när han borde ha besökt sina kunders veranda. Vad betyder den nya lokalen för kunden? Kontoret kanske är designat så att hon får snabbare hjälp. Sånt gillar hon. Hon kanske får komma på inflyttningsfesten. Sånt gillar hon. Hon kanske får en kopp kaffe varje gång hon besöker kontoret. Då trivs hon. Och så vidare.

Nästan allt kan vridas till kundens fördel:

Vår nya höghastighetsborr är utvecklad …

Bättre: Nu kan du laga tänderna utan att det gör ont.

Våra priser är låga

Bättre: Du skulle utan tvekan betala dubbelt så mycket.

Vrid språket och dina tankar åt läsarens håll. De är intresserade av sig själva, sina problem, sina möjligheter, sin bekvämlighet. Det är i första hand inte intresserade av dig och dina produkter. Den enda anledningen folk köper något är att hjälpa sig själva. Ställ dig på deras sida. Hoppa över staketet.

2. Säg 23 497 kr istället för ”ganska mycket pengar”

Om din nya skruvdragare vrider i skruven snabbare – säg hur mycket snabbare. Berätta hur många extra skruvar som kan dras i på en minut. Hur mycket tid kommer man att tjäna? Hur mycket kronor och ören kommer man att spara? Plocka fram fakta och berätta om dem:

Några exempel:

Vår nya förbättrade skruvdragare…

Bättre: Nu skruvar du i 297 skruvar på en timme…

Vår nya påse har mycket mer plats än vanliga påsar.

Bättre: Nu får du i två till brödpaket, femton till äpplen, tre till toarullar och två

paket skinka till i den här påsen.

Var alltid så specifik som möjligt.

3. Härma Hollywood

Om du är lite uppmärksam nästa gång du går på bio eller softar hemma i soffan med en bra film så kommer du att upptäcka en sak. Rörelse. En bra filmregissör håller kameran i rörelse. Säg att du tittar på en thriller. Inledningen är ute i öknen. Från långt håll ser du en man stå på knä. Kameran zoomar långsamt in mannen. Cirklar runt honom, först ovanifrån och sedan från marken och uppåt. Kameran lyfter igen så att du igen ser honom som om du skulle sitta i en helikopter ovanför.

Bara en man på knä i öknen. Men kameran arbetar med ljus, skuggor, vinklar

och så vidare. Och ljudet gör sitt.

Här är ett tips när du skriver: Variera tempo. Lägg in en kort mening här och där blandat med längre meningar och ställ frågor i texten, då blir den mycket mer intressant.

Här är ett exempel:

”Du blir garanterat nöjd med den här dammsugaren och om du inte blir det så kan du lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka så fort som möjligt utan några klagomål från oss eller argument för att du ska behålla den.”

Vad är felet här? För det första är meningen för lång. Men eftersom vi pratar film nu och försöker härma Hollywood, så är den här meningen filmad i ett fokus, från en vinkel och helt statiskt. Det finns ingen rörelse här. Tänk om vi skulle göra samma sak som en filmkamera gör för att lägga till lite sprakande rörelse. Då skulle det kunna se ut så här:

”Vad händer om du inte är nöjd med dammsugaren? Det är helt okej – oavsett dina skäl. Lämna bara tillbaka den. Och snabbt som ögat får du pengarna tillbaka. Inget snack. Inget muttrande från oss. Inga frågor. Inga problem. Mer rättvist än så kan det inte vara, eller hur?”

Den här versionen rör på sig. En trist mening görs om till en fråga. En lång, svårläst harang förvandlas till korta, snärtiga meningar. Stor skillnad från den ursprungliga versionen. Den senare varianten innehåller även en annan sak: överraskning. Det funkar på film. Och i text. Prova själv. Härma Hollywood.

4. Vad du säger är viktigare än hur du säger det

Låt mig fråga dig en sak: Är du intresserad av virkning? Inte? Det måste nog vara något fel på dig. Virkning är ju ett fascinerande ämne. Kul också! Okej, jag skojar bara med dig. Om du är intresserad av virkning och gillar den här artikeln får du gärna virka en mössa åt mig. Tack på förhand. Nu till det väsentliga. Det spelar ingen roll på vilket sätt jag beskriver virkning för dig om du inte är intresserad av virkning. Eller låt mig ta ett annat exempel. 

Låtsas en stund att du är en man och att din fru är höggravid med ert första barn. Du sitter i möte när en kollega kommer in och berättar att din fru just ringt och att du bör pallra dig hem för att vattnet just har gått. Spelar det någon roll ”hur” han säger det? Nej, ”hur” spelar ingen roll i det här läget. Det är ”vad” han säger som är det viktiga. Det är naturligtvis viktigt att du försöker få till ”hur” också. Annars finns det risk att din rubrik och resten av annonsen blir tråkig och det är inget bra. Men fundera alltid ut ”vad” du ska säga innan du funderar på ”hur” du ska säga det. Och ”vad” du ska säga handlar om fördelarna kunden får. 

Kom alltid ihåg det här: VAD är viktigare än HUR.

5. Skriv enkelt

När du skriver annonser måste du både övertyga och bli förstådd. Därför ska du skriva enkelt, rakt på sak och aktivt. Dina meningar måste vara tydliga och begripliga. Krånglar du till meningarna blir din annons svårläst, vilket skapar läsmotstånd hos läsaren. Och det är det sista du vill. Använd korta ord. Och korta meningar. Men varva med lite längre meningar så att du får variation i texten. En tumregel är att dina meningar inte ska vara över 20 ord.

6. Skriv entusiastiskt

Du måste visa entusiasm för din produkt när du skriver. Om inte du kan bli upphetsad av produktens fördelar så kan du inte räkna med att andra blir det heller.

7. Skriv från läsarens ögon

Kom ihåg att det är fördelar som säljer produkter och tjänster. Med andra ord: Vad produkten/tjänsten GÖR för läsaren. Slutresultatet är vad läsaren är intresserad av, inget annat.

8. Skriv på ditt sätt

Skriv på det sätt som känns rätt och naturligt för just dig. Men kom ihåg att använda ord och fraser som är lätta att förstå.

9. Skriv aktivt

”Skurken bet Gabriel” är en aktiv mening. Den visar vem som gjorde vad. Och du har använt det aktiva verbet ”bet”. ”Gabriel bets av skurken” är en passiv mening. Den gör händelsen till huvudrollsinnehavare istället för den som utför handlingen. Skriv alltid aktivt. Det är lättare att läsa aktiva meningar än passiva och dessutom ger en aktiv mening ett rappare intryck och knuffar läsaren framåt i texten.

Ett exempel till: ”Gabriel kastade stöveln i ansiktet på Lars” är en aktiv mening.

”Stöveln kastades i ansiktet på Lars” är en passiv mening.

10. Skriv övertygande

Du får aldrig låta läsaren tvivla på att det du erbjuder är bra. Meningar som: ”Du kanske kan ha nytta av” och ”Du kommer säkert gilla…” ger ett nervöst och osäkert intryck. Då blir läsaren på sin vakt. Skriv istället: ”Du sparar 270 kronor på att beställa idag” eller ”Du tjänar på att beställa idag eftersom…”

11. Använd personord

Din text blir enklare att förstå om du använder personord som personnamn och personliga pronomen som jag, du, han, hon, vi, och ni.

12. Akta dig för de här orden

Ta bort förstärkningsord. Det är sällan någonting är oerhört, väldigt, fantastiskt, makalöst och så vidare. Men ibland är det ju faktiskt så att något är fantastiskt och då ska du naturligtvis säga det. Tänk dock på att du riskerar att låta opålitlig om du använder förstärkningsord.

13. Skriv korta stycken.

Ett stycke ska högst vara sex rader. Helst kortare.

14. Låt din text vila

Låt din text vara för sig själv i en dag innan du börjar redigera. Har du bråttom så låt den i alla fall ligga in en timme innan du börjar skriva om.

15 Skrik inte!!!!!!!!

Använd inte utropstecken för mycket eftersom det känns som att du skriker. Någon gång då och då är okej men gå inte till överdrift. En sak till. Använd ett utropstecken. Aldrig flera.

16. ANVÄND INTE BARA STORA BOKSTÄVER

Korta rubriker/ord som du skriver för att locka uppmärksamhet kan du skriva i VERSALER. Ord som: NYHET, GARANTI, REA, ERBJUDANDE och så vidare.

17. Skriv som om du pratar med en god vän

Tänk dig att du sitter vid köksbordet hemma hos en kompis och beskriver din produkt/ tjänst. Vad skulle du säga då? Hur skulle du säga det? Fundera på det och skriv sedan till din vän precis som om denne satt på andra sidan bordet.

18. Ta bort onödiga ord

När du redigerar din text så kapa alla onödiga ord. Det inkluderar de flesta adjektiv och adverb. Men kom ihåg att du måste skriva så långt att ditt budskap blir komplett. Dina meningar ska vara så korta som möjligt utan att tappa innehåll.

Exempel: Jag tycker att det där Internet verkar vara krångligt.

Kapa till: Internet verkar krångligt.

19. Börja starkt – avsluta starkt

Skriv om första meningen och det sista stycket. De är oerhört viktiga. Ett tips: en bra teknik att använda i avslutet är att du sammanfattar erbjudandet.

20. Ge provokativa löften

Nyckeln till en framgångsrik annons är att ge läsaren löfte om fördelar. Stora löften. ”Spara 50 öre i månaden” är det ingen som är intresserad av. ”Spara 750 kronor i månaden utan att leva som en snåljåp” är ett bättre löfte. Bevisa att ditt löfte är sant. Och leverera sedan mer än vad du har lovat.

21. Ta bort alla superlativ

Störst, bäst och vackrast funkade för Muhammed Ali. Men inte för dig. Ta bort allt sånt.

22. Berätta ”varför” läsaren ska köpa av dig 

Låter uppenbart men det är många som missar detta.

23. Skriv för att sälja – inte för att imponera

Ditt mål är att tvinga läsaren att skrida till handling. Inte att vinna nobelpriset i litteratur. Försök inte imponera på henne med din snitsiga text eller din intelligens. Sälj!

24. Varning för humor

Humor kan döda hela annonsen. Försök inte vara en lustigkurre. Det är läsarens surt förvärvade och skattade pengar vi pratar om. Och det är inget läsaren skrattar åt. Du får gärna skriva underhållande men akta dig för humor och roliga skämt. Skulle du handla av en clown?

25. Fram med yxan

Ett tips: kapa hela första stycket i brevet. Du mumlar antagligen. Precis som att man harklar sig innan man börjar prata. Ta därför ett steg tillbaka och fråga dig själv var säljpitchen verkligen börjar, även om det är mitt i texten.

26. Läsarens favoritord

Använd läsarens favoritord så mycket som möjligt. Och det ordet är DU. Berätta vad du kan göra för läsaren. Inte hur underbar du är. Berätta bara vad som är intressant för läsaren, inte vad du tycker är intressant.

27. Lägg mest krut på det här

Rubriken, inledningen och erbjudandet är viktigast i annnosen. Spendera därför mest tid på de delarna och se till att de är riktigt bra.

28. Få din svensklärare att riva sitt hår

Oroa dig inte över grammatiken. Skriv som du pratar. Eller ännu bättre, skriv som läsaren pratar. Om du har en mening som är enkel att läsa men som är grammatiskt inkorrekt, använd den i alla fall. Välj alltid enkelhet över ”rätthet”.

29. Se till att annonsen är lättläst

Använd typsnitt som är lätta att läsa. Times och Times New Roman är bra i en annons eftersom det är samma som tidningarna använder. Helvetica och Arial ska du inte använda i brödtext. Men gärna i rubrikerna som ska vara stora och tjocka.

30. Skriv alltid ett kraftfullt avslut

Kom ihåg att du alltid måste säga till läsaren vad hon ska göra. Annars får du inga svar.

31. Kom till sak!

Spill ingen tid. Låt läsaren veta så snabbt som möjligt vad annonsen handlar om. Det finns undantag, men lär dig komma till sak först innan du börjar använda undantagen.

32. Skriv så mycket du behöver skriva

Inte ett enda ord mer. Behöver du 30 sidor så skriv 30 sidor. Det är en stor myt att texten i en annons måste vara kort. Personen du försöker övertyga läser om det du har att säga är relevant för henne. Då kan hon tänka sig att läsa mycket. Om det du har att säga inte är intressant för henne kommer hon inte att läsa något alls.

33 Tala om vad kunden missar om hon inte beställer

Stressa fördelarna i annonsen. Men påminn också läsaren vad hon missar om hon inte beställer eller på annat sätt tar kontakt med dig och ditt företag.

34. Bara en idé

Kom ihåg att varje mening bara ska innehålla en idé, en tanke. Om du fyller meningarna med en mängd olika idéer och tankar kommer läsaren att bli förvirrad och sluta läsa.

35. Skynda! Skynda!

Du måste få läsaren att tro att det är bråttom att beställa. Flyget håller på att gå. Hon måste beställa nu annars missar hon allt. Var inte rädd för att presentera flera skäl till varför läsaren ska beställa. Människor motiveras av olika saker. Tryck på alla knappar du har för att få henne att fylla i svarskortet, ringa eller gå in på din webbplats NU!

36. Kom ihåg ditt syfte

Kom ihåg syftet med din annons: att få läsaren att på ett eller annat sätt ta kontakt för mer information eller beställa direkt.

37. Påminn om största fördelen

Du kommer antagligen att använda den största fördelen i din rubrik. Upprepa den fördelen (men inte på exakt samma sätt) flera gånger för att påminna läsaren varför hon läser.

Copywriting: 37 skrivtips som får folk att köpa

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen