Copywriting: Fem hemligheter, två principer och tre ringsignaler

Allting du behöver veta om att skriva säljande kan beskrivas i fem hemligheter, två enkla principer och tre ringsignaler. Låt oss ta en titt på hemligheterna först.

Fem hemligheter

Hemlighet 1: Att skriva säljande handlar om 80 % research och 20 % skrivande.

Nyckeln till en säljande text är research. Du måste lära dig allt du kan om dina kunder och om din produkt/tjänst. Viktigast är dina kunder. Har du kunskap om dina kunder, vad de gillar, inte gillar, deras behov och så vidare så har du ett enormt övertag mot dina konkurrenter.

Hemlighet 2: Att ”skriva” säljande handlar om 10 % skrivande och 90 % att skriva om och förbättra det du redan skrivit.

Allt skrivande handlar om att skriva om. Det finns få författare, journalister och copywriters som skriver perfekt första gången. Att skriva säljbrev handlar i princip om att få ner dina idéer på pappret och sedan putsa dem tills de skiner.

Hemlighet 3: Sikta på hjärtat

Vad tror du är skillnaden på en person som är superduktig på att skriva säljande och en medelmåtta? Deras fokus. Medelmåttan hamnar alltid i en fälla. Den fällan är att de fokuserar på det de säljer. De lurar sig själva att tro att om de bara kan beskriva produkten eller tjänsten på ett oemotståndligt sätt så kommer läsaren att vilja ha den.

Superskribenten går ett steg längre. Istället för att fokusera på vad som säljs så fokuserar de på läsaren, eller för att vara mer specifik – de fokuserar på läsarens hjärta. Läsarens hjärta är dörren till hennes plånbok.

Hemlighet 4: Tänk ”sälj”

Om du har erfarenhet av försäljning så har du ett övertag. Att skriva säljande handlar i princip om att hasa dig ner på golvet med mamma, pappa, ungarna och hunden och sälja en dammsugare till dem. Kom alltid ihåg att all säljtext är en säljpresentation på papper, på nätet, och så vidare.

Hemlighet 5: Skriv varje dag

Kan prata och göra dig förstådd så har du allt råmaterial du behöver för att kunna skriva ett hyfsat säljande. Och ibland räcker det. Men om du vill bli riktigt bra så måste du skriva varje dag. Ju mer du skriver desto enklare blir det och desto bättre blir du på att skriva.

Två enkla principer

Alla framgångsrika säljtexter handlar om två saker:

  1. Ett stort, upphetsande löfte och
  2. överväldigande bevis på att du håller vad du lovat

Ger du dina kunder stora löften? Inte bara små löften utan stora? Om du inte ger stora löften så fungerar din marknadsföring inte en tiondel så bra som de skulle kunna göra.

Folk köper inte på grund av fisljumma löften. En tumregel är att du måste lova att läsarens liv kommer att bli 10 gånger bättre än vad det är nu.

En varning dock. Ta inte det här för bokstavligt. Jag menar inte att dina rubriker ska säga, ”Jag gör dig 10 gånger rikare”, eller ”Du blir 10 gånger mer framgångsrik med det motsatta könet”. Vad jag menar är att du bör lova en massiv förbättring av läsarens nuvarande situation. Varför ska de bry sig om du inte lovar att deras liv blir bättre?

Kom ihåg det här: Att skriva säljande handlar inte om att förvandla grisöron till guldtackor. Det handlar om att på ett så spännande och attraktivt sätt som möjligt berätta vad du har att erbjuda.

När du har gett läsaren ett löfte så måste du bevisa att du kommer att hålla det löftet. Läsaren är skeptisk förstår du, och hon är inte bara skeptisk mot ditt erbjudande. Hon är skeptisk mot ALLA erbjudanden. Därför måste du erbjuda överväldigande bevis på att du kommer att hålla vad du har lovat.

Hur gör du det?

Med kundundersökningar, kundintyg (referenser), oberoende undersökningar, tabeller, diagram, bilder, tekniska förklaringar, demonstrationer, garantier, bekräftelser från kändisar och experter och så vidare.

Ge ett stort löfte och bevisa att du håller vad du lovat – det är vad skriva säljande handlar om. Löfte och bevis är grundbultarna men det finns en sak till som du måste kunna för att dina texter ska bli så säljande som möjligt.

Tre ringsignaler

Du måste lära dig konsten att behålla läsarens uppmärksamhet.

Först måste du stoppa läsaren och få henne att välja ditt budskap framför alla andra. Sedan måste du få henne fokuserad så att hon lyssnar på din säljpitch. Och till sist måste du ge henne ett erbjudande som är så attraktivt att hon blir motiverad att köpa det du erbjuder omedelbart.

För att klara av det här finns det tre ringsignaler som måste ringa i läsarens öron.

Signal #1: ”Det här är för mig!”

Signal #2: ”Det här har jag aldrig sett förut”

Signal #3: ”Det är bäst jag läser det här nu så jag inte missar erbjudandet”

Låt oss ta en titt på nummer ett, ”Det här är för mig signalen.”

Folk läser bara vad som är relevant för dem.

Din säljtext måste omedelbart telegrafera att du pratar om något som intresserar läsaren. Annars är matchen över. Din text ligger i papperskorgen på två sekunder eller mindre.

Därför ska du aldrig gå som katten runt het gröt om det du tänker berätta. Värm inte upp. Plocka fram de största puffrorna du har och skjut så mycket du orkar när du brakar genom dörren. Du måste berätta på en gång att det här är viktigt och att de ska läsa din text direkt.

Nu kikar vi på nummer två, ”Det här har jag aldrig sett förut signalen”

Det du presenterar i din text måste uppfattas som nytt, unikt och att det inte går att få tag på någon annanstans. Varför är det viktigt? Enkelt. Därför att om ditt erbjudande inte är helt nytt, varför är det då bråttom? Har det funnits ett tag så finns det ju kvar i morgon.

Och om det är en gammal pryl, varför ska jag då bry mig?

Om det finns överallt, varför ska jag då inte köpa det någon annanstans?

Här är nummer tre, ”Det är bäst att jag läser det här nu så att jag inte missar erbjudandet signalen”

Mer än någonting annat så handlar säljande texter om NU. Stanna upp och läs det här nu. Utnyttja det här erbjudandet nu. Beställ nu.

NU är nyckelordet i alla säljande texter. Du måste fylla din text med skäl varför läsaren ska skrida till handling nu. Du måste locka med snabbhetspremier, bonusar, specialrabatter, begränsad tillgång, vad som helst som gör att läsaren beställer nu. Det måste finnas en morot och en piska för att motivera läsaren att skrida till handling nu.

En sista gång: Att skriva säljande handlar om att skriva om NU. Du ger läsaren ett löfte om fördelar och du bevisar löftet på ett eller annat sätt. Sedan erbjuder du något som läsaren vill ha, något som är helt nytt och som inte går att få ta i någon annanstans.

Följer du de små råden kommer du att sälja mycket med dina texter.

Copywriting: Fem hemligheter, två principer och tre ringsignaler

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen