Ett misstag många gör på sin hemsida, i sina mail, i sina kampanjer och face to face
I lördags åkte jag till Sickla köpcentrum med MiniMadam (min nioåriga dotter). Vi skulle ha vår första “pappa-dotter-shoppingrunda”. Vi har såklart varit och handlat leksaker och liknande förut. Men det här var vår första “shoppa kläder” dag tillsammans.
När vi kom fram till Sickla köpcentrum så var det så klart massvis med folk där som stressade runt och shoppade precis som vi skulle göra. En gubbe i grön kostym och hög hatt dök upp och ville ge MiniMadam ett rabatthäfte. Hon tyckte gubben var läskig så jag tog rabatthäftet. I rulltrappan på vägen upp till Lindex frågar jag, “Vad är det du vill köpa?” “Det är en lilarutig kjol”, svarar MiniMadam.
Väl inne på Lindex så snurrar vi runt och letar efter den lilarutiga kjolen. Vi letar och letar. Men vi hittar den inte. Den är som bortblåst. Jag föreslår att vi ska fråga någon. “Aldrig i livet”, svarar MiniMadam. Nähä. Så jag sms:ar The Wife och frågar i vilka andra butiker som det finns barnkläder. Får tillbaka; “Prova Åhléns eller Kappahl”.
Vi kämpar oss igenom både Åhléns och Kappahl. Men ingen lilarutig kjol i sikte.
Nu är MiniMadam i upplösningstillstånd. Och jag vet av erfarenhet att om vi inte hittar den lilarutiga kjolen så kommer resten av dagen blir lika rolig som en rotfyllning.
Jag bestämmer mig för att chansa.
Så jag säger, “Vet du vad jag tycker att vi ska göra?”. “Nej”, svara MiniMadam buttert. “Jag tycker att vi ska gå tillbaka till Lindex och fråga någon som jobbar där om de har någon lilarutig kjol”. Minimadam tittar på mig som om jag ätit upp hennes kanariefågel. Hon står bara tyst och stirrar på mig. Efter ett tag muttrar hon, “Okej då – men DU får fråga”.
Vi lunkar tillbaka till Lindex. Väl framme frågar jag en i personalen om de möjligtvis har en lilarutig kjol. “Jamenvisst, säger hon. Den är lite svår att hitta, men följ med mig så ska jag visa er”. Woohoo! Lilarutig kjol i sikte! MiniMadam meganöjd!
Okej Maxe – varför berättar du det här för mig?
Enkelt! Om man inte frågar efter det man vill ha då är det svårt att få det. Och jag märker att det är många som har svårt att fråga efter affären till exempel. Både i skrift och face to face. Men det är inte svårt. Det är lätt. Jag tänker fråga dig en sak nu.
Ska vi ta ett snack om hur du kan öka försäljningen i lågkonjunkturen? Igår hjälpte jag en kund att få till 32 svar från potentiella kunder via ett simpelt mail. Jag kan hjälpa dig också.
Kontakta mig här: https://maxe.nu/kontakt/