Så får du kunderna att välja dig även när de shoppar runt hos andra

Vill du få potentiella kunder att välja dig även när de shoppar runt hos andra? Vill du få dem att säga JA! direkt, utan att tveka? 

Vill du veta hemligheten med att fatta snabba beslut så att du tar dig framåt snabbare? 

Och vad sägs om att säga ”samma sak” men på ett mycket intressantare sätt? Ett sätt som får dina kunder att bli nyfikna på vad du har att erbjuda? 

Intresserad?

I så fall kommer du att gilla det jag ska dela med mig av. Men ditt företag kommer inte att växa enbart för att du har läst om tipsen och strategierna – du måste implementera dem också.

Så: Häll upp något gott att dricka, luta dig tillbaka och läs. Fundera sedan på hur du på snabbast sätt kan implementera allt du lär dig så snabbt som möjligt. 

Häng med nu …

Cykelhandlarens hemliga erbjudande

Att få sin första riktiga cykel är en stor sak. Jag kommer ihåg min första, en orange Crescent, med stödhjul. Och för 7 år sedan var det dags för lilleman att få sin första cykel. 

Enligt honom så var det dags ett halvår tidigare, men då tyckte jag att det var för tidigt. Hans ”sparkcykel” funkade finfint då. Men han tjatade, tjatade och tjatade. 

Så vi gjorde en deal: 

När vi kommer hem från semestern så ska vi åka och köpa en cykel. Det första han frågade när vi kom till sommarhuset i Skåne var, ”Ska vi åka hem nu? Jag vill köpa cykel”. Och sedan diskuterade lilleman cykeln i princip varje dag. 

När vi väl kom hem så gick vi till den lokala cykelhandlaren som ligger just om hörnet där vi bor. Vi hittade en finfin cykel. Men den var rosa (lilleman gillar blå, röd och svart) och den blåa skulle inte komma in förrän om en vecka. 

Då kikade jag på Internet efter en cykel. Och hittade en kanonfin på Söder i Stockholm. Men när vi kom till den cykelhandlaren så visade det sig att cykeln var slut i hela Stockholm och att de bara hade ett ex kvar i Västerås. 

Dessutom verkade han som jobbade i affären inte speciellt intresserad av att sälja någon cykel till oss för han stod bara och pillade med papper vid kassan. 

Jennie (The Wife) sa då att hon visste en cykelhandlare till. Vi åkte dit. 

Där hittade vi direkt en cykel som Lilleman älskade. 

Han hoppade upp på cykeln och började svischa runt inne i butiken. Fick till slut säga till honom att ta det lite lugnare när han höll på att köra ner en hel rad av cyklar och köra på en ung man och hans flickvän i samma veva. 

Han lyssnade så klart inte utan fortsatte att köra som en vilde. 

Hursomhelst så började jag prata med en av säljarna i butiken. Jag frågade pris, storlek på cykeln (om den var lagom stor för lilleman eller om han skulle ha en storlek större) och så vidare. Säljaren svarade på alla frågor. 

Och sedan fick jag ett oemotståndligt erbjudande. 

Så här sa säljaren: 

”Han ska ha en tolvtummare. Sextontummaren är lite för stor för honom just nu. Priset på cykeln är 1 400 kr. Men vad som är bra är att du får 700 kr tillbaka när du byter upp dig till en större cykel. Det enda du behöver göra är att spara kvittot och ta med dig när du ska byta.”.

Bra erbjudande. Tack. Vi slog till. Lilleman var meganöjd. 

Vi den tidpunkten hade han aldrig blivit så glad för någonting. Varje morgon när han vaknade gick han ut i hallen och tittade, kände, klämde och satt på sin cykel. Och direkt efter frukost ville han ut och cykla.

Men låt oss backa tillbaka ett steg. 

Vi hade faktiskt redan hittat en cykel i den första affären. 

Varför köpte vi inte den? 

Dels för att den var rosa och att den blåa inte skulle komma in förrän om en vecka. Det var en av anledningarna. 

Men vi fick inte heller något erbjudande. 

Vi fick ingen förfrågan om vi ville lägga undan en cykel när de kom in så att vi kunde titta på den direkt. De tog inte mitt mobilnummer så de kunde kontakta mig när den kom in. 

De gjorde INGENTING för att få mig som kund. 

Cykelhandlare nummer två behöver vi inte diskutera för han var inte intresserad av att sälja någon cykel. 

Men cykelhandlare nummer tre gjorde många bra saker. Han svarade på våra frågor, han gav oss råd och han gav oss ett ”oemotståndligt” erbjudande. 

Fundera lite på hur du kan använda samma taktik i ditt företag. Svara på frågor. Ge råd. Och bjud på ett oemotståndligt erbjudande. 

Då får du fler kunder. 

Glada hälsningar

Maxe

PS. Här mitt erbjudande just nu: 

Kostnadsfritt brainstormingsamtal

Syftet med mötet är att hjälpa dig framåt. Det är alltså inte ett ”säljmöte”. Om vi kommer överens och du tycker att du fått bra hjälp under mötet så kan vi diskutera ett eventuellt samarbete.

Boka din tid här: 

https://calendly.com/kristermaxe/30min

Så får du kunderna att välja dig även när de shoppar runt hos andra

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen