Tänk dig det här:
Du står på en scen i Globen med 50 av dina värsta konkurrenter på bägge sidor om dig.
Framför dig ser du 13 000 potentiella kunder som nyfiket väntar på vad just du ska säga.
Hur ska du fånga deras uppmärksamhet? Vad ska du säga för att de ska bli intresserade av vad du har att erbjuda och strunta i konkurrenterna?
Det är inte så enkelt, eller hur?
Som tur är behöver du inte stå på Globenscenen och göra det här varje dag. Dina
konkurrenter står antagligen inte bredvid dig och pockar på dina potentiella kunders
uppmärksamhet. Men det finns en viss produkt som kämpar med det här varje dag.
En produkt som du säkert använder i din vardag. Eller som du i alla fall ser när du är och handlar mat. Ska vi ta en titt på vilken produkt det här är och vad vi kan lära oss om konsten att skriva texter som fångar våra kunders uppmärksamhet.
Hur du får din marknadsföring att funka, eller inte
Tidningar och magasin slåss hela tiden sida vid sida om läsarnas uppmärksamhet. Ta en titt nästa gång du är och handlar mat så får du se. Alla tidningar står sida vid sida. Vad gör tidningarna för att stå ut? Hur tänker de för att vinna sina kunders hjärtan (vilket öppnar deras plånbok)? Självklart har bilderna en viss inverkan, men vi köper inte tidningar på grund av bilder. Vi köper dem för att vi vill läsa om något som intresserar oss.
Därför är det rubrikerna som gör det stora jobbet. Och när det gäller ditt företags marknadsföring så är det till stor del rubrikerna som får allt att funka, eller inte.
En skrivlektion på Kinakrogen
För några dagar sedan var jag och hämtade mat på den lokala Kinakrogen. Då roade jag
mig med att kika på framsidan av Cosmopolitan och hittade en hel del intressanta
rubriker. Och nej, jag brukar inte läsa Cosmo. Men eftersom den tidningen i princip lever
på vad de säger på framsidan så var det ett ypperligt tillfälle att lära sig något, vilket jag förövrigt försöker göra varje dag.
Mitt råd till dig är att du också försöker lära dig något varje dag när det gäller att skriva. Det räcker med 15 – 30 minuter om dagen. Gör du det så kan jag nästan garantera dig att du snart skriver som ett proffs.
Tillbaka till Cosmopolitan
Vad kan vi lära oss av deras rubriker? Målgruppen i det här sammanhanget är unga kvinnor men det spelar inte så stor roll. Vad vi är ute efter här är struktur. Vad sägs om
att stjäla strukturen på Cosmopolitans rubriker och använda dem som du vill?
Nej, det är inget olagligt, oetiskt eller något fuffens jag pratar om.
Visst, om du stjäl exakt samma rubrik ordagrant och använder den i din marknadsföring så kan du få problem. Men det är inte det vi ska göra.
Vi ska enbart titta på strukturen i rubrikerna för att få inspiration till våra egna rubriker.
I exemplen nedan använder jag min e-bok Säljbrevsbibeln som produkt för rubrikerna.
Nu kör vi!
Rubrik Cosmopolitan
Vild, varm, romantisk …?
HITTA DIN SEXSTIL
Din favoritfärg (!) avslöjar vad du går igång på.
Rubrik Säljbrevsbibeln
Säljande, hypnotisk, förförisk …?
HITTA DIN EGEN SKRIVSTIL
Din egen personlighet (!) avslöjar hur du ska utveckla ditt marknadsföringsmaterial
Rubrik Cosmopolitan
Steg för steg till din nya kropp:
STJÄRNORNAS MIRAKELPASS
Rubrik Säljbrevsbibeln
Steg för steg till 30 nya kunder den här månaden
MARKNADSFÖRINGSREBELL AVSLÖJAR SIN MIRAKELMETOD
Rubrik Cosmopolitan
LÅNGT HÅR – snabbt!
5 knep som får det att växa
Rubrik Säljbrevsbibeln
SKRIV BÄTTRE – snabbt!
5 knep som får fart på orden
Rubrik Cosmopolitan
Filmaktuella Jessica Alba:
”Jag gifte mig trots att jag inte ville”
Rubrik Säljbrevsbibeln
Ökänd copywriter erkänner:
”Jag skriver åt kunderna när jag är full”
Rubrik Cosmopolitan
Singel?
TESTA EN HE‐TOX!
Rubrik Säljbrevsbibeln
Skrivkramp?
TESTA EN SKRIV‐TOX!
Rubrik Cosmopolitan
VARNING!
Den NYA otroheten
Du trodde du visste var gränsen gick
Rubrik Säljbrevsbibeln
VARNING!
Den NYA skrivkrampen
Precis när du trodde att allt skulle flyta på …
Rubrik Cosmopolitan
Ligg steget före
16 supersnygga vårskor
Rubrik Säljbrevsbibeln
Ligg steget före konkurrenterna
16 superstrategier som drar in pengarna i sommar
Rubrik Cosmopolitan
Boosta din ”it” faktor:
DE LISTIGA GENVÄGARNA TILL DRÖMJOBBET
Rubrik Säljbrevsbibeln
Boosta din ”säljfaktor”
DE LISTIGA GENVÄGARNA TILL 179 NYA KUNDER
Okej – vad kan vi lära oss av det här?
Vi kan lära oss tre saker
För det första kan du stjäla strukturen från andras rubriker och skapa dina egna utan att hamna i trubbel. För det andra bör du börja samla på dig bra rubriker och bygga ditt eget knyckarkiv eftersom det går mycket snabbare att skriva rubriker då.
Och för det tredje kan vi lära oss att vi kan hitta inspiration till vår marknadsföring var som helst, i matbutiken, på Kinakrogen, på väg till jobbet, när vi tittar på TV och så vidare.
Du kan i princip hela tiden lära dig saker som du kan ha nytta av i din marknadsföring bara du är lite uppmärksam. En sista sak: De rubrikerna vi skrev ovan är självklart inte användbara i alla sammanhang. Till exempel är jag tveksam om jag överhuvudtaget skulle använda någon av dem till Säljbrevsbibeln, men det är en bra början och de får huvudet att börja snurra med idéer. Och det är precis det du är ute efter.
Lycka till!
PS. Boka kostnadsfritt strategisamtal här: https://calendly.com/kristermaxe/hogreintakter