Positionering: 10 tips för att få kunderna att välja dig istället för dina konkurrenter

Positionering är enligt min åsikt den viktigaste delen om du ska lyckas driva ditt företag på dina villkor. Och det gäller oavsett om du är en konsult, coach, frilansare eller säljer någon annan typ av tjänst. När du skapar en unik position för ditt personliga varumärke blir det lättare för dina kunder att välja dig och inte dina konkurrenter. 

Men hur gör du det på bästa sätt? 

I det här blogginlägget kommer vi att ge dig 10 konkreta tips som hjälper dig att skapa en stark positionering vilket ökar chansen att kunderna väljer dig och inte någon annan. 

  1. Hitta din nisch

När du specialiserar dig inom en specifik nisch eller bransch så blir det lättare att särskilja dig från konkurrenterna och attrahera potentiella kunder som är ute efter exakt det du erbjuder. 

  1. Lär känna din målgrupp

Det är viktigt att du förstår dina kunders behov, begär, rädslor, frustrationer, önskemål och smak så att du kan erbjuda tjänster som de verkligen vill ha. 

  1. Skapa ett starkt personligt varumärke

När du “säljer” dig själv är det viktigt att du, dels är dig själv, men också framhäver dina unika tankar, idéer och värderingar så att du differentierar dig från dina konkurrenter och bygger ett personligt varumärke kunderna kan lita på.

  1. Håll koll på dina konkurrenter

När du håller koll på dina konkurrenter kan du lära dig om deras framgångar och misslyckanden och använda informationen för att förbättra din egen positionering. 

  1. Använd rätt kanaler för din marknadsföring

För att nå din målgrupp så kostnadseffektivt som möjligt måste du använda samma kanaler som de använder för att söka efter tjänster som du erbjuder. Det kan vara sociala medier, Google eller andra marknadsföringskanaler. 

  1. Skapa en attraktiv webbplats

En proffsig och användarvänlig webbplats är en viktig del för att din positionering ska bli effektiv. Din webbplats ska vara väl designad, lätt att navigera och innehålla relevant content och information om dina tjänster. 

  1. Skaffa referenser och recensioner 

Referenser och recensioner från tidigare kunder hjälper dig dels med din positionering men de hjälper dig också att bygga förtroende för dig vilket ökar din trovärdighet. 

  1. Erbjud fördelar som skiljer dig från dina konkurrenter

När du erbjuder något extra eller annorlunda blir du mer attraktiv för potentiella kunder och gör det lättare att välja dig. 

  1. Var öppen för feedback

När dina kunder ger dig feedback – lyssna! På så vis kan du förbättra dina tjänster och positionera dig som en pålitlig och kundorienterad konsult, coach, frilansare eller tjänsteförsäljare. 

  1. Fokusera på kvalitet

När du säljer tjänster är det extremt viktigt att du levererar hög kvalitet i allt du gör. På så vis bygger du ett starkt personligt varumärke och får lojala kunder som är nöjda med dina tjänster. 

Vill du ha hjälp med din positionering? Kontakta mig här: https://maxe.nu/kontakt/

Positionering: 10 tips för att få kunderna att välja dig istället för dina konkurrenter

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen